מרגש: הדלקת נר רביעי של חנוכה הודלק בחנוכייה מיוחדת ששרדה את גטו לודג'בפולין ב"בית החם לניצולי השואה" עם סגן השר ירון מזוז

  1. ראשי
  2. אנשי ציבור מתארחים בעמותה
  3. מרגש: הדלקת נר רביעי של חנוכה הודלק בחנוכייה מיוחדת ששרדה את גטו לודג'בפולין ב"בית החם לניצולי השואה" עם סגן השר ירון מזוז

img_6922מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר"

הדלקת נר רביעי של חנוכה מרגשת ביותר התקיימה השבוע, ביום שלישי 27.12.2016, ב"בית החם לניצולי השואה" אשר בקריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר". החנוכייה המיוחדת בה הודלקו הנרות שייכת לניצול השואה יעקב ולדמן, בן 89 מפולין, המתגורר ב"בית החם לניצולי שואה". החנוכייה שרדה אף היא את תופת השואה והוחבאה בגיטו לודג' שבפולין עד שעלתה לארץ ביחד עימו.

גבורה וניצחון-רוח הם המסרים הגדולים והחזקים ביותר של חג החנוכה, כנראה שבגלל רוח החג, יהודים הקפידו על קיום מצוותיו גם בתקופות בלתי אפשריות. אחד מהם הוא יעקב ולדמן, בן 89, ניצול השואה מפולין שהועבר בתקופת השואה יחד עם בני משפחתו לגטו לודג' ונאלץ לחיות תחת הצורר הנאצי. כיהודי שומר מצוות, השתדל יעקב ולדמן לקיים אותן גם בזמנים קשים, מסירות הנפש שהפגין לצורך הדלקת נרות חנוכה מרטיטה את הלב.

החנוכייה המרשימה של של יעקב ולדמן, בן 89, ניצול השואה מפולין ודייר ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה, שכל בני משפחתו נרצחו בשואה, על ידי הנאצים ועוזריהם, היא זיכרון חי ומוחשי לימים האפלים ההם. היא אוצרת בתוכה סיפור גבורה ומסמלת את ניצחון הרוח של העם היהודי לדורותיו. החנוכייה של מר ולדמן היתה אהובה במיוחד עליו ועל בני משפחתו. הם שמרו עליה מכל משמר והקפידו להדליק בה בכל שנה את נרות חנוכה, עם פרוץ המלחמה ופלישת גרמניה לפולין הם הועברו לגטו לודג'.

img_6760

יש לציין כי ממש לפני חג החנוכה, תרם ניצול השואה ולדמן את החנוכייה למען הדורות הבאים ולזיכרם של קורבנות השואה, למוזיאון "יד לניצול" החדש, אותו מקימה העמותה בימים אלה בקריית החסד שלה. ולדמן ששמר על החנוכייה כבבת עיניו החליט למסור אותה למשמרת למוזיאון וזאת על מנת שתוצג בתערוכת הקבע שלו.

יעקב ולדמן בירך על הנרות עם עיניים דומעות, נזכר איך הצורר הנאצי ימח שמו, רצחו והרגו את את כל בני משפחתו, ולדמן אמר: "בגיל 13 הייתי ילד בפולין, אני זוכר את התקופה הקשה הזאת הסתובבנו עם המשפחה וחיפשנו לעצמנו מקומות מיסתור, רק להסתתר ולברוח, מי חשב על הדלקת נרות חנוכה. הדלקתי היום נרות ובירכתי עליהם גם בשביל האנשים האלה שלא חגגו חנוכה ולא יחגגו כבר, אנשים שלא נמצאים איתנו כאן היום, בני משפחתי. במסירות נפש נוראה רבה ואדירה שאי אפשר לתאר ותחת סכנת מוות המרחפת מעל ראשי בני משפחתי ומעל כל ראשי היהודים, קיימנו אני ובני משפחתי ועוד יהודים רבים בתקופת השואה במקומות מסתור, במחנות ובגטאות את מצוות הדלקת נרות החנוכה עד כמה שידינו השיגה לעשות זאת". דמעותיו של ולדמן לא הפסיקו לרדת, הוא הוסיף ואמר בדבריו: "אני רואה היום בנרות חנוכה האלה שבחנוכייה זאת הרבה אור הגובר מיום ליום, בחג החנוכה האור גובר על החושך וכל זאת שיש לנו היום את מדינתינו מדינת ישראל, שאז לא הייתה לנו".

עם תום הדלקת הנרות המרגשת, התכבדו כל הנוכחים והאורחים הרבים בסופגניות ולאחר שכבו הנרות בחנוכייה, היא הוחזרה לאחר כבוד גדול ובדחילו ורחימו שוב למקומה הטבעי מאחורי זכוכית עבה ומשוריינת אל התצוגה של מוזיאון "יד לניצול", המוזיאון החדש שאותו מקימה העמותה ממש בימים אלה בקריית החסד שלה, ובנייתו תסתיים בקרוב עד ל"יום השואה הבינלאומי" אותו מציינים בכל רחבי מדינות העולם, שאותו תציין גם עמותת "יד עזר לחבר" ביום חמישי, בתאריך: 26.1.2017 בטקס מרשים גדול ומכובד בו יטלו חלק אורחים רבים.

מי שהגיע ליטול חלק ולהשתתף וגם בירך על הנרות בהדלקת הנרות המרגשת היה גם סגן השר לאיכות והגנת הסביבה וחבר הכנסת ירון מזוז. במהלך ביקורו ביקר וסייר סגן השר מזוז במתקני העמותה ובבתיהם של הדיירים ניצולי השואה. סגן השר מזוז התרגש מפעילות העמותה המבורכת ובמהלך הדלקת הנרות בירך סגן השר מזוז את ניצולי השואה ואמר: "אתם ניצולי השואה הגיבורים האמיתיים שלנו ושל כולנו, אתם אלה שנותנים את כל האור והכוח". עוד במהלך האירוע העניקה ניצולת השואה מרומניה בת ה – 86 ודיירת ה"בית החם של ניצולי השואה" הגב' מניה הרמן את ספר הציורים והשירים פרי עיטה בו ציורים ושירים שחוותה וכתבה אודות ילדותה בחגים השונים בצל תקופת השואה.

בסיום האירוע מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג הודה לסגן השר מזוז על כי הגיע להשתתף וליטול חלק בהדלקת הנרות ביחד עם ניצולי השואה של העמותה וזאת גם למרות היום החורפי של מזג האוויר הסוער, הקר והגשום שהיה באותו בערב, כמו – כן העניק מר סבג תעודת הוקרה לשר מזוז על כל פועלו ותרומתו למען ניצולי השואה של העמותה.

גלריית צילומים נרחבת: אדיר יזירף.

img_6951 img_6949img_6946 img_6944img_6942 img_6936 img_6931img_6918 img_691215672906_390864101267400_5332307334741872233_n img-20161227-wa0071-1img-20161227-wa0065

תפריט
נגישות