אף פעם לא מאוחר מידיי , באיחור של 70 שנים: בר ובת מצווה מאוחרת ומרגשת ביותר לעשרות ניצולי שואה בכותל המערבי בירושלים.

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. אף פעם לא מאוחר מידיי , באיחור של 70 שנים: בר ובת מצווה מאוחרת ומרגשת ביותר לעשרות ניצולי שואה בכותל המערבי בירושלים.

מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר" שהצטרף לאוטובוס החוגגים בבר המצווה בכותל המערבי ובמשכן הכנסת בירושלים.

סיקור מיוחד ובלעדי לעמותת "יד עזר לחבר" .

 

העמותה בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג שהגה את כל הרעיון, עמלה רבות זה מספר חודשים , יזמה הפיקה וקיימה אירוע יוצא דופן ומרגש ביותר לניצולי השואה המתגוררים ב"בית החם לניצולי השואה" שבקריית החסד של העמותה , ברחוב קסל שבחיפה .

עשרות ניצולי שואה חגגו השבוע , ביום שני ה – 13.7.2015 חגיגת בר ובת מצווה מאוחרת בכותל המערבי בירושלים בנוכחות הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו , רב הכותל המערבי הרב שמואל רבינוביץ , וחבר הכנסת יאיר לפיד , חברי כנסת ואורחים נוספים רבים . את האירוע הססגוני ויוצא הדופן יזמה , הפיקה ואירגנה עמותת "יד עזר לחבר" לטובת הניצולים , שחגיגת הבר ובת המצווה נמנעה מהם בילדותם בגלל הצורר הנאצי בתקופת השואה .

האירוע החל בשעות הבוקר במסע מאורגן שיצא ממתחם העמותה ברחוב קסל שבהדר בחיפה , ניצולי השואה 16 גברים חתני בר מצווה ו – 14 בנות כלות מצווה מלווים בעוד כמה עשרות ניצולי שואה מ"הבית החם לניצולי שואה" ומרחבי הארץ שהגיעו במיוחד לאירוע היישר לרחבת הכותל המערבי שריד בית מקדשנו . כבר בכניסה לירושלים המתינו לחוגגים שתי ניידות של משטרת ירושלים שאחר כבוד הובילה את המשלחת שכללה שני אוטובוסים למיתחם הכותל .

האוטובוסים הגיעו ממש עד מטרים ספורים לרחבת אבני הכותל . שם כבר המתינו להם חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד , הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו , אישי ציבור רבים ניצולי שואה מכל רחבי הארץ , אנשי הרב של הכותל והרב של הכותל בעצמו הרב שמואל רבינוביץ הובילו את החתנים והכלות לטקס מיוחד בו הוענקו לחתנים תפילין וטליתות מהודרים . הכלות קיבלו צעיפים ולוו למיתחם הנשים וצפו בטקס בר המצווה עליו ניצחו שני הרבנים . יאיר לפיד שנכח לכל אורך מהלכו של האירוע התכבד במצוות הקמת ספר התורה . צוות אנשי רב הכותל פצחו בשירה אדירה ביחד עם הרב הראשי של ישראל הרב דוד לאו . ליד שני הרבנים המתין האיש והפטרון הרוחני של העמותה ח"כ יאיר לפיד המלווה את העמותה מזה שנים . כך למשל המבנה המרכזי של העמותה בשכונת הדר בחיפה , נקרא על שם אביו יוסף (טומי) לפיד ז"ל .

 

לשיאה הגיעה החגיגה עם הוצאת ספר התורה ועליית ניצולי השואה כל אחד בתורו לתורה , הניח תפילין הוגבה גם ספר תורה לקול שירה אדירה של הניצולים . כשכל הקהל הרב שנכח באירוע משליך עליהם סוכריות . דמעות של התרגשות הציפו את רחבת הכותל המערבי , אין אדם ברחבת הכותל מבין המאות שהתקהלו סביב הניצולים שלא מחה דמעה של התרגשות . "ראיתי כבר אירועים מרגשים בכותל , האור והחושך משמשים באירוע זה בעירבוביה , אך התקווה היא מוחלטת . ופה יש עדות מוחשית לניצחיות האמיתית של העם היהודי , זה היה ללא ספק אירוע יוצא דופן" , אמר רב הכותל עם סיום האירוע .

מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג שהעניק לכל חתן בר מצווה טלית , תפילין וכיפה כיאה לחתני בר מצווה , אמר כבר בתחילת הטקס:  "כבר עשינו הרבה אירועים כאלה בעבר , אבל הפעם זה היה אירוע השיא של העמותה מאז הקמתה לפני כשני עשורים . חגגנו לניצולים בר מצווה כי הם ראויים לסגירת המעגל הזה".

היחיד שכאמור עשה את כל הדרך לכותל היה ח"כ יאיר לפיד שהגיע השתתף ונשאר לכל אורך הטקס כשהוא מעניק כבוד גדול לאירוע , כבוד לניצולי השואה וכבוד לכנסת בעצם נוכחותו . אחת שהתרגשה מהמחווה היא הגב' חיה כספי , בת 82 , שחגגה בת מצווה באיחור של 70 שנה . "כרגע אין לי הרבה מילים , כי אני מתרגשת מאוד . לשמוע את הרב לאו מברך אותנו בכותל המערבי , זה היה רגע מרגש מאוד שיותיר מזכרת נפלאה לחיים שלי , ובהמשך לילדיי ולנכדיי". כספי ילידת רומניה עלתה לישראל ב – 1948 , בהגיעה לגיל 12 חגיגת בת המצווה נמנעה ממנה . "איש לא היה מסוגל לחשוב אז על אירוע כזה , לידנו נהרגו ונרצחו אנשים אז מדוע שיחשבו על בת מצווה או בר מצווה למישהו".

יעקב ולדמן בן ה – 87 היה אחד מחתני בר המצווה , בגיל 13 היה ילד בפולין . "אני זוכר את התקופה הזו , הסתובבנו עם המשפחה וחיפשנו לעצמנו מקומות מסתור , רק להסתתר , לברוח מי חשב על בר מצווה . כשהמלחמה נגמרה והצלחנו לשרוד הכל היה הרוס סביבנו – וגם אז לאף אחד לא היה ראש לבר מצווה . מי שעבר את הגיהינום הזה לא מסוגל היה לחגוג" . ולדמן שהיה השלישי לעלות לתורה הכתיר את אותו רגע כאחד המאושרים בחייו . "אמרתי קדיש ובירכתי את כל עם ישראל , גם בשביל האנשים שלא חגגו ולא יחגגו כבר , שלא נמצאים איתנו כאן היום , בני משפחותינו" .

בדרך כלל אירוע בר המצווה קטנים אבל הפעם סבג החליט ללכת בגדול . "הלכנו על אירוע גדול כדי לתת להם את ההזדמנות לסגור מעגל , אם הצורר הנאצי גזל להם את הנעורים , אז הטקס היום מהווה סמל לכך שהתכנית שלהם לא הצליחה .

ח"כ יאיר לפיד סיפר לניצולים על אביו ששהה בגטו בגיל 13 ולא זכה אף הוא לקיים את טקס בר המצווה שלו . "אבא היה בגטו בודפשט , במרתף דחוס שבו גרו איתם ביחד קרוב לשש – מאות איש . ואמא שלו – סבתא שלי – קראה לו אליה ואמרה לו , "טומיק'ה , היום יש לך בר מצווה . אבא שלך לא יבוא לבר מצווה ואני חושבת שהוא כבר לא יבוא יותר לעולם . ואני לא יכולה לאפות לך עוגה , אבל יש דבר אחד שאני יכולה לעשות ." והיא הוציאה מהתיק שלה בקבוקון קטן של בושם , "שאנל 5" – שהיא שמרה כל המלחמה , אלוהים יודע איך , והיא שברה את הבקבוק על הרצפה , ואמרה לאבא , "לפחות אני יכולה לגרום לזה שלא יהיה מסריח בבר מצווה של הילד שלי."

DSC_3357

מיד אחרי הטקס הססגוני בכותל יצאה המשלחת שמנתה כאמור 55 ניצולי שואה ועוד 10 מלווים מתנדבי העמותה העושים ימים כלילות לטובת רווחתם של ניצולי השואה , לבנין משכן הכנסת , שם המתין להם סיור מודרך באולם המליאה ובכנסת ולאחר מכן מפגש עם יושב ראש הכנסת ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין באולם "טרקלין שאגאל" שאמר בדבריו הארוכים בין היתר – "אני מארח אתכם כאן ועבורי זו זכות גדולה , אתם לא צריכים להודות לי שאני מארח אתכם , להיפך , אני מודה לכם שהסכמתם להתארח כאן אצלנו במשכן הכנסת . אתם אנשים יקרים וחשובים , אנו מארחים כאן לא מעט אנשים חשובים במשכן הכנסת אבל אירוע זה יחרט בזיכרונו" .

הוא אף גילה כי גם הוא לא חגג בצעירותו בר מצווה כי הדבר לא התאפשר לו . מנכ"ל העמותה מר שמעון סבג הבטיח מיידית ובחיוך ליושב ראש , כי העמותה תארגן לו טקס כזה והוא ראה זאת כהבטחה שאותה לדבריו , הוא גם ירצה וישמח לממש . העמותה תשמח להזמינו בהקדם לביקור ב"בית החם לניצולי השואה" בעמותה בחיפה וגם לקיים ליו"ר הכנסת טקס בר מצווה מאוחר .

בסיום המפגש העניק יו"ר הכנסת אדלשטיין תעודות הוקרה מיוחדות ומתנות לחתנים ולכלות השמחה .

נציין כי אל החוגגים באירוע הצטרפו גם חברת הכנסת ד"ר ענת ברקו , וסגן שר הביטחון אלי בן דהן .

11745709_1654914544723998_1914094326660288878_n

מנכ"ל העמותה שמעון סבג אמר: "גם באירועי בר המצווה של ילדי לא התרגשתי כך , אנחנו רואים בעצם קיומו של אירוע נדיר זה חשיבות רבה , גדולה וקדושה ביותר . מדובר בניצולי שואה שהאירוע אותו הם היו אמורים לחגוג ולציין בעודם נערים בגיל 13 נמנע מהם בגלל שהיו נרדפים על ידי הנאצים ושהו בגטאות ובמחנות ההשמדה . אלה שניצלו , העומדים עימנו כאן היום בכותל המערבי , שרדו את תופת מחנות ההשמדה , נותרו בחיים ולא חגגו את האירוע המיוחד הזה לכל ילד וילדה יהודים , אנו בעמותה רואים בזאת מטרה נשגבת חשובה וקדושה לציין עבורם , בשבילם ובשביל בני משפחותיהם את האירוע". עוד הוסיף סבג בדבריו והדגיש: "האירוע כולו היה יוזמה ושיתוף פעולה של עמותת "יד עזר לחבר" וניצולי השואה שיחד נהנו מיום מיוחד שנחרט בזיכרונם והעניק להם כמה רגעי אושר נוספים , לניצולי השואה מגיע הכל , כולם אומרים תן לניצולי השואה למות בכבוד , ואני תמיד אומר בדיוק את ההיפך , תן להם לחיות בכבוד , אין ספק כי האירוע לכולנו היתה בהתרגשות מלווה בדמעות שנשפכו ברחבת הכותל המערבי , שריד בית מקדשנו" .

נציין כי העמותה אירגנה את האירוע להפליא ובצורה מופתית ועל הצד הטוב ביותר , שכן אירוע מסוג זה לא פשוט כלל ומורכב מבחינה לוגיסטית רבה , רובם של ניצולי השואה החוגגים , נוסעי האוטובוס הינם מבוגרים קשישים בגילאים 80 , 90 ואף יותר , הנעזרים ביום יום בכסאות גלגלים , ואביזרי עזר להליכה נוספים .

11745609_1654919928056793_6537225711623948293_n_1

אחד מחתני בר המצווה מר מרדכי (מוטקה) ליבר , ניצול שואה מפולין סיפר לנוכחים , כשהוא מדבר תוך כדי דמעות רבות שלו ושל הנוכחים באירוע את סיפורו הנוראי על שעבר עליו בתקופת המלחמה והשואה . הוא התקשה לדבר , ותוך כדי בכי , סיפר על סיבלו ועל כך כי עמד בשורה אחת למול הגרמנים עם כל בני משפחתו . אימו ביקשה ממנו במידה שאם יישרוד ויישאר בחיים , שיספר לכל העולם את מה שעבר על כל בני משפחתו , מוטקה היה השריד היחידי שנשאר מכל בני משפחתו .

עם סיום האירועים המרגשים בכותל ובמשכן הכנסת בדרך חזרה מהאירוע הוזמנו כל הניצולים והאורחים לארוחה חגיגית כיד המלך במסעדת אבו גוש ובשירה ובשמחה גדולה חזרו בערב לביתם בחיפה למיתחם ה"בית החם לניצולי השואה" בעמותת "יד עזר לחבר" .

למחרת היום , ביום שלישי בערב התכנסו מאות האורחים החוגגים ניצולי השואה ובני משפחותיהם לאירוע נוסף להמשך חגיגת בר מצווה מפוארת עם ארוחת ערב כיד המלך באולמי "אורנים" שבחיפה . את הערב הינחה בחן ובטוב טעם ידיד וחבר העמותה העיתונאי יוני הללי . האירוע נפתח עם ברכתו של רב העמותה כבוד הרב יעקב ממן , שבירך את כל החתנים וכלות המצווה . לאחר מכן עלה מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג , שבירך את כל ניצולי השואה חתנים וכלות השמחה , הודה לכל עובדי ומתנדבי העמותה שסייעו רבות להצלחתו של אירוע הבר מצווה על הצד הטוב ביותר , וציין שבלעדהם אירוע זה לא היה קורה .

11742817_1654914188057367_2025450651460639807_n

מר סבג העניק בשם העמותה שלוש מגיני "צדק חברתי" , תחילה לגב' יהודית זץ סגנית מנהלת מחלקת הרווחה של השגרירות הנוצרית בירושלים המסייעת בכל ימי השנה לטובת רווחתם של ניצולי השואה של העמותה , מגן שני הוענק לניצולת השואה הגב' חוה הרשקוביץ שאף היא דיירת ה"בית החם לניצולי השואה" ומתנדבת הוותיקה , בהוקרה על מאמציה ותרומתה הבלתי נדלית לניצולי השואה בעמותה .  ומגן נוסף לחבר וידיד העמותה מר יוני הללי , העושה ימים כלילות לטובת רווחתם של ניצולי השואה של העמותה , ואשר תרם רבות לאירגון ולהצלחתו של פרוייקט בר המצווה לניצולי השואה בכותל ובמשכן הכנסת .

האירוע התקיים במעמד אורחים רבים , בהם עובדי ומתנדבי העמותה הרבים בהם מזכירת העמותה הנאמנה הגב' תמי סינר , ברוך סבג מנהל סניף העמותה בעיר קצרין בצפון , העובדת הסוציאלית הגב' עמית שקד , קב"ט העמותה מר ישראל כהן , איש האבטחה הוותיק ראובן פריזי המסייע בהתנדבות מלאה בכל אירועי העמותה מיום היווסדה , מתנדב העמותה הראשון והוותיק אריה ברונשטיין , גיורא ובנו , משפחת סבג , משפחת הללי ,  עורך דין העמותה יגאל דנינו , רואת החשבון גלינה , טבח העמותה שמעון חן , המתנדב האמריקאי פיליפ אדאמס ,

11741293_990398157658054_5155008441213465393_o

מנהלת המועדון החברתי הגב' נעמי אילוז , טריה הילטונן האחות הרפואית המתנדבת מפינלנד , מלי כהן וביתה מעיין שסייעו רבות להצלחת אירוע בר המצווה , נהג העמותה מרסלו קיבריק , ועוד רבים וטובים .

על הצד האומנותי היתה הסטנדאפיסטית דינה אור שבהופעתה הצליחה להצחיק רבות את כל הנוכחים , בצחוק שנון ומחשמל עם הומור רב ומשובח . ועל הצד המוזיקלי להקת ג'אז , שהנעימה את הערב , בו הצטרפו כל ניצולי השואה בריקודים .

היו אלה יומיים רצופים הטעונים ברגש רב ביותר , בהם לא נשארה אף עין יבשה , מאות אנשים שנכחו באירוע יכלו להישבע כי הם ראו גם אבני הכותל המערבי בוכות . נאחל מכולנו לכל חתני וכלות המצווה מזל טוב , היה מרגש ביותר , ושתמיד ניפגש בשמחות !

גלריית צילומים ענקית לאתר : ג'ו לוצ'יאנו , רומן לוינגרד .

11717439_990864044278132_5340276745615867591_o 11722304_990398650991338_4045456908833413035_o 11741057_990865450944658_5811592919623066732_o 11741086_990865404277996_2045949937844137400_o 11741220_990398300991373_1841486264193809783_o 11717344_990399070991296_8074270257246755882_o 11705450_990398970991306_6113930408761703782_o 11703431_990398307658039_1147314890669318633_o 11700981_990865534277983_5116651504828906578_o 11699075_990865667611303_5311666781588155281_o 11698848_990398777657992_8166300021041997703_o 11696344_990399620991241_5060498964646380382_o 11694765_1654909764724476_7717866959453810813_n 11411838_990400264324510_103298484598172877_o 11401355_990399374324599_3609169527759285615_o 11267406_990400270991176_114110632296546978_o 11138642_1654919804723472_4244783530161230518_n 11012052_990398134324723_2714111053873712446_o

11760191_1654911231390996_3464433190422336612_n 11760189_1654914114724041_1136803837190704522_n DSC_3261 DSC_3439 DSC_3421 DSC_3387 DSC_3382 DSC_3454 DSC_3456 DSC_3458 DSC_3479 DSC_3493 DSC_3535 DSC_3524 DSC_3518 DSC_3514 DSC_3495 DSC_3540 DSC_3543 DSC_3547 DSC_3571 DSC_3573 DSC_3621 DSC_3612 DSC_3592 DSC_3586 DSC_3579 DSC_3633 DSC_3657 DSC_3674 DSC_3687 DSC_3691 DSC_3826 DSC_3793 DSC_3760 DSC_3723 DSC_3708

DSC_4282 DSC_4305 DSC_4253 DSC_4218 DSC_4215 DSC_4197 DSC_4190 DSC_4172 DSC_4160 DSC_4150 DSC_4147 DSC_4126 DSC_4108 DSC_4098 DSC_4088 DSC_4063 DSC_3943 DSC_3945 DSC_3947 DSC_3987 DSC_3995 DSC_4043 DSC_4041 DSC_4034 DSC_4009 DSC_3985 DSC_3983 DSC_3977 DSC_3972 DSC_3970 DSC_3923 DSC_3910 DSC_3899 DSC_3885 DSC_3840

תפריט
נגישות