בצל משבר הקורונה התקיים טקס מרכזי מיוחד ומרגש ל"יום הזיכרון לשואה ולגבורה שואה" בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. בצל משבר הקורונה התקיים טקס מרכזי מיוחד ומרגש ל"יום הזיכרון לשואה ולגבורה שואה" בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

לצפייה בסירטון מטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה המרגש לחץ כאן !

"אנו עומדים כאן בטקס יום השואה המתקיים בצל משבר הקורונה. לא ויתרנו והחלטנו לקיים את הטקס למרות המגבלות ובהתאם להנחיות כדי להזכיר לכולם שאנחנו לא שוכחים ולא סולחים", כך אמר מנכ"ל עמותת יד עזר לחבר שמעון סבג בטקס המיוחד והיוצא דופן שערכה העמותה ברחבת יד לניצול בבית החם של העמותה.
בצל משבר נגיף הקורונה התקיים בחיפה ברחבת אנדרטת "יד לניצול" של עמותת "יד עזר לחבר" הנמצאת במתחם קריית החסד של העמותה המשכנת למעלה מ-100 ניצולי שואה ברחוב קסל בחיפה נערך הטקס המרכזי והיוצא דופן של יום הזיכרון לשואה לגבורה. הטקס החל בדיוק בשעה: 10:00 בבוקר בעם השמע ברחבי ישראל צפירת הדומיה לזכר ששת המיליונים הניספים קורבנות השואה וזאת למרות ההנחיות וההגבלות המחייבות להימנע מהתקהלות ולהתקרב החליט מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג לקיים את הטקס כסידרו כמעט ללא שום סטייה מהנוהל הרגיל.הטקס המיוחד נערך בעקבות ההגבלות וההנחיות של הממשלה ומשרד הבריאות ותוך הקפדה על כל הכללים ולכן התקיים במעמד מספר מצומצם ביותר של ניצולי שואה שעמדו נרגשים במרחק מטרים ספורים האחד מהשני בעוד ניצולי שואה רבים צפו במהלך הטקס על גבי מסכים ודרך מרפסות בתיהם לאורך רחוב קסל בשכונת הדר הכרמל בחיפה.
הטקס החל בהדלקת משואת "אש התמיד" באנדרטה אותה הדליקו 2 ניצולי שואה ששרדו את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ, אחד מהם הוא שלום שטמברג ניצול השואה מפולין בן 98 מאחרוני שורדי גטו וורשה שם איבד את אביו ואת אימו ורבים מבני משפחתו שנרצחו על ידי הנאצים, שטמברג כנער בן 14 שרד בגבורה את תופת השואה ואת הגיטאות והמחנות וורשה, אוושויץ – בירקנאו, בוכנוולד, ודכאו.ביחד עימו הדליקה מרים ליניאל ניצולת השואה מפולין בת 99, שכנערה שרדה בגבורה אמיצה את תופת מחנה ההשמדה ואף היא איבדה רבים מבני משפחתה במחנה ההשמדה אושוויץ.קדיש לזיכרם של הניספים נשא ניצול השואה מהעיר יאש שברומניה שלמה שרצר, בן 93. שרצר הוא דייר ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה כבר שנים רבות ותפילת "אל מלא רחמים" אותה נשא החזן חיים גרינשטיין, פרק בתהילים קרא רבה הוותיק של העמותה כבוד הרב יעקב ממן.גם שוטרי משטרת ישראל הצדיעו הבוקר לניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה, בשם משטרת ישראל בירך חברנו היקר רס”מ חגי פנקר מב”ס הדר תחתון חיפה, שאמר: "בשם משטרת ישראל: אנו, שוטרי מחוז חיפה מצדיעים לניצולי השואה ואנו מוקירים את תרומתכם לעם ולמדינה".לצפייה בסירטון הברכה של משטרת ישראל, להלן: לחץ: כאן !

דברים מרגשים בעצרת נשא מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג שאמר: "כיום, חיים בישראל 189,500 ניצולי שואה, רבים אינם יודעים כי בעיר חיפה מתגוררים הכי הרבה ניצולי שואה 13,300 בהם כ-100 ניצולי שואה הם דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה. יצרנו כאן היום, טקס אשר מכבד את כל המגבלות וההנחיות של הממשלה ומשרד הבריאות.אני רואה בקיום הטקס חובה מוסרית לזכור ולא לשכוח. אני חושב שהיום הזה הוא יום מיוחד לעם היהודי. אני עצמי פוגש יום יום,שעה שעה, את השורדים, מסייע להם, אבל הם בעיקר הם אלה שמחזקים אותי ואת כל העם הזה.
בזכותם אנו עומדים כאן היום, גם ברגעים קשים שחווה העולם כולו ומבינים כי אלמלא הלחימה שלהם וכוח ההישרדות שלהם לא היה לנו כאן כלום. נמצאים אנו 75 שנה לאחר השואה, המצב הנוכחי כיום עקב התפשטות נגיף הקורונה בישראל לא ימנע מאיתנו מלציין את יום השואה והגבורה ולהתייחד עם זיכרם של הקורבנות של ששת המיליונים שניספו בשואה, אנחנו חייבים לזכור בכל מצב ! האמצעים הטכנולוגיים מאפשרים לנו גם לזכור ביחד, לספר את סיפור השואה גם השנה ולהביא את יום הזיכרון לשואה אל בתיהם של אזרחי ישראל".

אחריו נשאה דברים מרגשים הגב' יהודית סץ סגנית מחלקת הרווחה ונציגת "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים" התורמת ומסייעת לעמותה בכל ימות השנה כבר שנים רבות.אחריה בירך סגן ראש עירית חיפה מר דוד עציוני שאמר בנאומו: "אני עומד כאן נפעם ונרגש כל פעם מחדש. כל שנה יש כאן אלפים השנה אנחנו מעטים אבל הזיכרון הוא אותו זיכרון בדיוק, הכאב הוא אותו כאב. אני מצדיע לשורדים ומצדיע לאלה שלא שוכחים. בעיקר מברך אנשים כמו שמעון סבג, שרבים מדברים ולא עושים הוא ממעט לדבר אבל בעיקר עושה והרבה".בתוך כך יש לציין כי במהלך הטקס שודרה בוידאו ברכת חיזוק לניצולי השואה של העמותה אותה נשא ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו בה אמר: "ההתקפות על היהודים, שהגיעו לשיאם בשואה לא נפסקות, ברוך השם יש לנו את העוצמה, הרצון, הנכונות ואת היכולת להגן עליכם ולהגן על העם והמדינה שלנו, לכן בשבילי סיפורי ההישרדות שלכם ניצולי השואה זה לא רק זיכרון, זה ציווי, לא עוד, לא עוד ! קודם כל אנחנו נגן על עצמנו וחוץ מזה אני מקווה גם שאתם תהנו מהעובדה שלא רק שיש לנו מדינה אלא גם שיש לנו מדינה עם אנשים טובים, אנשים שאוהבים אתכם, כמו עמותת "יד עזר לחבר" הנפלאה הזאת והעבודה שאתה עושה שמעון סבג ואתם עושים גם כן, אני רוצה שתדעו שאתם ניצולי השואה בסיפור ההישרדות שלכם אתם מקבלים את כל סיפור התקומה של עם ישראל !".

לצפייה בסירטון בברכת ראש הממשלה נתניהו לניצולי השואה של העמותה, לחץ כאן !

בתוך כך יש לציין כי בטקס, נשאה דברים מרגשים גם מניה הרמן, בת 87 ניצולת השואה מרומניה ואמרה: "זאת זכות גדולה בשבילי לספר את הסיפור האישי שלי ושל משפחתי כאן בטקס היום.זה לא קל לי בכלל להיזכר כל פעם בזוועות שעברתי, במוות שראיתי מול העיניים, אבל זאת חובתי לספר כדי שגם הדורות הבאים יידעו מה קרה ואיך נרצחו ונטבחו חיים מיליוני יהודים רק בגלל שהם יהודים".בתום הטקס המרגש שערך כשעה התפנו ניצולת השואה מרומניה מניה הרמן ושלום שטמברג לספר את עדויותיהם וסיפור גבורתם והישרדותם אודות חייהם בתקופת השואה לכלי תקשורת רבים בארץ והעולם ולאחר מכן המשיכה הרמן, בת 87 שהיא אחת מדיירות ה"בית החם של ניצולי השואה" הוותיקות של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה.
לאחר הטקס נסעה ניצולת השואה הרמן למספר שכונות ברחבי העיר חיפה וזאת על מנת לספר לקהל הרב בהם משפחות עם ילדים שישב וצפה בה מן המרפסות, היא סיפרה להם אודות חייה והישרדותה בגבורה אמיצה בתקופת השואה, היה מרגש ביותר !

לצפייה בסירטון שצולם בעדותה של ניצולת השואה הרמן מול קהל מרפסות הבתים בשכונת נאות פרס בחיפה, לחץ: כאן !

נוסיף ונציין כי כל מהלכו של הטקס שודר והועבר לציבור הרחב בשידור חי וישיר ברשתות החברתיות והועבר גם באמצעות תוכנת "זום" (ZOOM) ישירות אל בתיהם של כ-100 ניצולי השואה, דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה הפזורים על פני שלושה רחובות במתחם קריית החסד של העמותה בחיפה.

גלריית צילומים נרחבת: יוסף הירש, אדיר יזירף.

תפריט
נגישות