יום הזיכרון לשואה ולגבורה צויין בטקס מרגש ב"בית החם לניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. יום הזיכרון לשואה ולגבורה צויין בטקס מרגש ב"בית החם לניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר"
 
עמותת "יד עזר לחבר" קיימה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו, שהתקיים ביום חמישי 5.5.2016, טקס מרכזי מיוחד ומרגש ביותר, בטקס נכחו ונטלו חלק קרוב לאלף אורחים בהם מאות ניצולי שואה ולצידם אנשי כוחות הביטחון בינהם קציני משטרה וצבא, עשרות חיילי חיל הים, מתנדבים, אישי ציבור ואורחים רבים.
עמותת "יד עזר לחבר" הקימה ברחוב קסל קרית חסד, אשר כולה למען ניצולי שואה ומשפחות נזקקות. הטקס נערך ברחבת מוזיאון "יד לניצול" שהוקם ע"י העמותה בשנת 2012 ובקרוב תימשך אף בנייתו שתיהפך למוזיאון שואה גדול וייחודי. לטקס אליו הגיעו מכובדים רבים, רבנים, אישי ציבור, קבוצת חיילים מ"שייטת 3" ספינות הטילים של חיל הים, שהתנדבו עזרו באירגון הטקס, יחידה השומרת על קישרי קהילה רצופים במהלך כל ימות השנה עם ניצולי השואה של הבית החם וניצולי שואה רבים מכל איזור הצפון, ומרחבי הארץ.
 
DSC_8200הטקס החל בדקת דומיה לזכר קורבנות השואה, ששת מיליוני הניספים אשר קיפחו את חייהם, הושמדו, עונו, נשרפו, נחנקו ונרצחו חיים בתופת מחנות ההשמדה ובזוועות השואה, השם יקום דמם. משואת אש הלפיד הודלקה באנדרטה על ידי ניצולת השואה מאושוויץ ודיירת ה"בית החם לניצולי השואה" הגב' מרים ליניאל שבקול חנוק הזכירה את בני משפחתה שניספו בשואה.
אנדרטת "יד לניצול", ניצבת בחזית מוזיאון "יד לניצול", האנדרטה בנויה על משטח ענק בצורת מגן דוד, כדי שלעולם לא נשכח את הטלאי הצהוב ואת דגל ישראל. צלעות ה"מגן דוד" משמשים כספסלים לניצולי השואה החיים בבית החם ולמבקרים במוזיאון זה. האנדרטה בגובה שישה מטרים, בצורת הסיפרה 6 ואש התמיד לזיכרם של 6 מיליון הניספים קורבנות השואה הי"ד, אשר חירפו את נפשם על קידוש השם.
 
רבה של העמותה, כבוד הרב יעקב ממן, אמר פרק תהילים, והחזן מאיר פרידמן נשא תפילת אל מלא רחמים לזכר קורבנות השואה. תפילת "קדיש" מצמררת אמרו ניצול השואה מפולין בן 88 מר יעקב ולדמן וניצול השואה מלינגרד בן 98 מר בנימין גינצבורג. כבוד הרב דוד מצגר מזכ"ל המועצה הדתית בחיפה נשא דברים לזכר קורבנות השואה. שלום שטמברג ניצול שואה בן 91 ששרד את תופת אושוויץ נשא דברים וסיפר בין היתר איך הוא חמק מהצורר הנאצי.
 
DSC_8152סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן אמר בדבריו: "הצלקת של השואה נמצאת בנפשו של כל יהודי בין אם הוא בן למשפחה של ניצולים ובין אם לא. אנחנו הדור האחרון שיש בחלקו את הזכות הגדולה, זכות לדעת ממקור ראשון, להרגיש, לשמוע ולחוות את הכאב, את הסיפורים של אלה שבדרכם האחרונה הגיעו לאיפה שאנחנו נמצאים היום. אני פונה לצעירים שמשתתפים בטקס ומבקש קחו את עצמכם תנצלו את הזכות הזאת תשמעו, תרגישו ותחוו את העדות הראשונה הדברים האלה כבר לא יחזרו".
 
יהודית סץ, סגנית מח' הרווחה בשגרירות הנוצרית בירושלים נשאה דברים: "אנחנו עומדים ביום הזה כדי לזכור את כל אלה שנרצחו בשואה ולכבד אותם, אבל הלב שלנו היום במיוחד עם אלה שעדיין בחיים, אלה שחיו את השואה ומרגישים את הכאב של אותה תקופה נוראית. אנחנו מצדיעים לכם כי עם כל החלל בנפש שאתם נושאים עד היום בניתים את המדינה היפה הזאת, משפחות נכדים ונינים. אני נציגיה של מיליוני נוצרים מלפחות 80 מדינות בעולם. שאלתי את עצמי אם אני היתי חיה בתקופה של השואה מה אני היתי עושה ליהודים וגיליתי שאי אפשר לדעת, אבל אני כן יודעת לענות על השאלה מה אנחנו חייבים לעשות ועושים היום למען ישראל והעם היהודי וזה המבחן שלנו. אנחנו נלחם נגד האנטישמיות בכל העולם ונמשיך לתת במה לניצולי השואה בארץ ובעולם דרך סרטים וסיפורים אמתיים כדי לחנך את העולם שזה לא יקרה שוב".
 
DSC_8091מנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג, העושה ימים ולילות לטובת רווחתם של ניצולי השואה בחיפה ובישראל אמר בנאומו: "אני מקווה שבשנה הבאה נוכל לעמוד פה ולומר, לפחות לעצמנו, שלא חלפה עוד שנה ושוב נזכרנו רק ביום הזיכרון בניצולים, אלא עשינו יותר. אני מצפה שכל אדם יקדיש רק עוד יום אחד בשנה למען הניצולים – ואז נשיג הרבה ימים של התנדבות וסיוע שיעלו אצל הניצולים לא מעט רגעי אושר להם הם זקוקים". מר סבג, אף קיצץ מזמנו בנאומו, וקרא למוטקה ליבר, ניצול השואה בן 84 מפולין ודייר ה"בית החם" לשאת דברים אודות תקופתו כילד בתקופת השואה שגולל חלק מסיפור הישרדותו ולא השאיר אף עין יבשה, אמר: לקחתי קש מפוזר על הזבל ואכלתי גם אני את מה שהחזירים אכלו".
עוד נשאו דברים נרגשים בטקס זה הד"ר איזבלה גרינברג, פסיכיאטרית העמותה ומנהלת השירות הפסיכוגריאטרי בבית החולים רמב"ם בחיפה, המלווה את ניצולי השואה של העמותה שנים רבות בהתנדבות מלאה, שבדבריה סיפרה אודות התמודדותם הקשה והטראומות הקשות שחוו ניצולי השואה מהצורר הנאצי.
מנכ"ל העמותה שמעון סבג הודה בסיום האירוע לח"כ אורן חזן ולאנשי הציבור האחרים. הוא גם בירך את כל הנוכחים ובסיום הטקס אמר: "אנחנו מייחלים להגיע ליום הזה שבו לניצולי השואה לא יחסר דבר". עוד הוא הוסיף: "זה בדיוק הזמן לקרוא לכל מי שרק יכול לעזור ולסייע שירתם למשימה".  סבג הדגיש: "אני לא צריך להסביר בכלל כמה זה חשוב לנו לגרום לאנשים האלה שנמצאים בשנים האחרונות לחייהם להרגיש טוב. חשוב שנגרום להם לחייך חשבו שנדע לתת להם רגעים של אושר".
 

באירוע נטלו חלק מזכ"ל המועצה הדתית בחיפה הרב דוד מצגר,

מייסד ארגון אחים שכולים "לנצח אחי" ונציג סיעת "כולנו" בחיפה אלי דבי,

DSC_8244יו"רית "נעמת" חיפה הגב' תמי ברק,מזכירות העמותה הנאמנות תמי סינר ורותי כהן, העובדת הסוציאלית של העמותה הגב' עמית אשד, דיירת ה"בית החם לניצולי השואה" ניצולת השואה מרומניה הגב' חווה הרשקוביץ, מאבטח האישים ומתנדב העמותה הוותיק ראובן פריזי המסייע בכל אירועי העמותה בהתנדבות מלאה, עובדי עמותת "יד עזר לחבר" ומתנדביה הרבים, אורחים מחו"ל המתנדבים בעמותה בעבודתה השוטפת היומיומית, וקהל רב של תושבי העיר חיפה אשר עם סיום האירוע, כל האורחים והנוכחים התכבדו בשירת התקווה. גם בטקס זה לא נשארה אף עין יבשה.

 
עמותת יד עזר לחבר מקיימת מדי שנה את הטקס המסורתי לזיכרון ששת המיליונים שניספו בשואה, השנה היה הטקס מרגש במיוחד כשתלמידי בי"ס "הריאלי" בעיר אמיר מנדלמילך ודוד סוקולין הנעימו האחד בסקסופון והשני בכינור בקטעי הפוגה מוזיקלים מרגשים.
 
עמותת "יד עזר לחבר" משכנת ב"בית החם" בקריית החסד שהקימה למעלה ממאה ניצולי שואה, דואגת לארוחות חמות לכמה מאות ניצולי שואה ומידי יום היא מסייעת לנזקקים, מעניקה רוח גבית וסיוע לחסרי בית ואמהות חד הוריות, לחולי סרטן ולנזקקים רבים.
לאחר הטקס, התקיים במועדון החברתי של עמותת "יד עזר לחבר", מפגש נרחב ומרגש של ניצולי שואה ששרדו את תופת מחנות ההשמדה אושוויץ עם חיילי היחידות השונות שהגיעו לטקס. יש לציין, כי סגירת רחוב קסל בשכונת הדר לתנועה לטובת מהלך כל האירוע אינה דבר פשוט כלל וזאת נעשה בסיועם של מתנדבי רובע שכונת הדר בפיקודו של רס"מ חגי פנקר.
 
צילומים: ג'ו לוציאנו. 
 DSC_8081DSC_8133DSC_8015DSC_8332DSC_8123DSC_8185
תפריט
נגישות