מרגש לחנוכה: תלמידי ביה"ס "יזרעאליה" שימחו את ניצולי השואה

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. מרגש לחנוכה: תלמידי ביה"ס "יזרעאליה" שימחו את ניצולי השואה

מאת: כתב החדשות של ​עמותת "יד עזר לחבר"

בתחילת חג החנוכה הגיעה קבוצה גדולה של עשרות תלמידי בית הספר "יזרעאליה" הנמצא בשכונת נווה שאנן שבחיפה וזאת על מנת לשיר לרקוד ולשמח את ניצולי השואה דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" בו מתגוררים ניצולי שואה בני 70, 80, 90 ואף יותר, כולם ניצולי שואה ששרדו את תופת מחנות ההשמדה אושוויץ ואחרים ושרדו את יד הצורר הנאצי. אולם חדר האוכל של העמותה היה מלא וגדוש עד אפס מקום והשמחה בו הייתה גדולה ביותר. בהדלקת נרות החנוכה המרגשת התכבד לברך ניצול השואה מפולין, יעקב ולדמן, בן 90, שהוא דייר ה"בית החם לניצולי שואה" ששרד את מחנות ההשמדה ואת גטו לודג', הוא הדליק זאת בחנוכייה המיוחדת שלו שהיתה שייכת לו ולבני משפחתו שנרצחה בשואה. החנוכייה שרדה אף היא את תופת השואה ויד הצורר הנאצי, החנוכייה הוסתרה והוחבאה בעשרות מקומות מיסתור שונים בגיטו לודג' שבפולין עד ש"עלתה" גם היא לארץ באחד הימים ביחד עימו.

גבורה וניצחון-רוח הם המסרים הגדולים והחזקים ביותר של חג החנוכה, כנראה שבגלל רוח החג, יהודים הקפידו על קיום מצוותיו גם בתקופות בלתי אפשריות. אחד מהם הוא יעקב ולדמן, בן 90, ניצול השואה מפולין שהועבר בתקופת השואה יחד עם בני משפחתו לגטו לודג' ונאלץ לחיות תחת הצורר הנאצי. כיהודי שומר מצוות, השתדל יעקב ולדמן לקיים אותן גם בזמנים קשים, מסירות הנפש שהפגין לצורך הדלקת נרות חנוכה מרטיטה את הלב. יעקב ולדמן שכל בני משפחתו נרצחו בשואה, על ידי הנאצים ועוזריהם, והחננוכייה היא זיכרון חי ומוחשי לימים האפלים ההם. היא אוצרת בתוכה סיפור גבורה ומסמלת את ניצחון הרוח של העם היהודי לדורותיו. החנוכייה של מר ולדמן היתה אהובה במיוחד עליו ועל כל בני משפחתו, הם שמרו עליה מכל משמר והקפידו להדליק בה בכל שנה את נרות חנוכה, עם פרוץ המלחמה ופלישת גרמניה לפולין הם הועברו לגטו לודג'. מר יעקב ולדמן תרם את החנוכייה למען הדורות הבאים ולזיכרם של קורבנות השואה, ל"מוזיאון השואה" החדש, עליו עומלת העמותה אותו היא מקימה בימים אלה. ולדמן ששמר על החנוכייה כבבת עיניו החליט למסור אותה למשמרת למוזיאון וזאת על מנת שתוצג בתערוכת הקבע שלו. יש לציין כי כמחצית השעה לפני הדלקת נרות החנוכה, הוצאה החנוכייה מתוך הזכוכית המשוריינת ממקומה הקבוע בתצות הקבע השמור במוזיאון והודלקו בה נרות החנוכה.

יעקב ולדמן בירך על הנרות עם עיניים דומעות, נזכר איך הצורר הנאצי ימח שמו, רצחו והרגו את את כל בני משפחתו, ולדמן אמר: "בגיל 13 הייתי ילד בפולין, אני זוכר את התקופה הקשה הזאת הסתובבנו עם המשפחה וחיפשנו לעצמנו מקומות מיסתור, רק להסתתר ולברוח, מי חשב על הדלקת נרות חנוכה. הדלקתי היום נרות ובירכתי עליהם גם בשביל האנשים האלה שלא חגגו חנוכה ולא יחגגו כבר, אנשים שלא נמצאים איתנו כאן היום, בני משפחתי. במסירות נפש נוראה רבה ואדירה שאי אפשר לתאר ותחת סכנת מוות המרחפת מעל ראשי בני משפחתי ומעל כל ראשי היהודים, קיימנו אני ובני משפחתי ועוד יהודים רבים בתקופת השואה במקומות מסתור, במחנות ובגטאות את מצוות הדלקת נרות החנוכה עד כמה שידינו השיגה לעשות זאת". דמעותיו של ולדמן לא הפסיקו לרדת, הוא הוסיף ואמר בדבריו: "אני רואה היום בנרות חנוכה האלה שבחנוכייה זאת הרבה אור הגובר מיום ליום, בחג החנוכה האור גובר על החושך וכל זאת שיש לנו היום את מדינתינו מדינת ישראל, שאז לא הייתה לנו". עם תום הדלקת הנרות המרגשת, התכבדו כל הנוכחים והאורחים הרבים בסופגניות ולאחר שכבו הנרות בחנוכייה, היא הוחזרה לאחר כבוד גדול ובדחילו ורחימו שוב למקומה הטבעי מאחורי זכוכית עבה ומשוריינת אל תצוגת הקבע של "מוזיאון השואה" שבנייתו תסתיים בקרוב עד ל"יום השואה הבינלאומי" אותו מציינים בכל רחבי מדינות העולם, שאותו תציין גם עמותת "יד עזר לחבר" ב"יום השואה הבינלאומי" שיחול בסוף חודש ינואר 2018 בטקס מרשים גדול ומכובד בו יטלו חלק אורחים רבים.

עם התלמידים הרבים שהגיעו לשמח את ניצולי השואה הגיעו גם נציגי מועצת התלמידים של ביה"ס "יזרעאליה" ביחד עם מנהלת ביה"ס הגב' איריס כהן, כמו כן הגיעו חבורת הזמר "אפרוחים" ו"קולות יזרעאליה" – תלמידי כיתות א' עד ה' בניהולה של טליה אדלר אשר רקדו שרו ושימחו את ליבם של ניצולי השואה, הרכזת החברתי הגב' אוסנת שיינברג שהגיעה עם נציגי מועצת תלמידים והגב' אביבה פלדמן בהגי מרכזת המערכת הקהילתית של ביה"ס. ביה"ס נמצא בקשר הדוק עם ניצולי השואה של העמותה כבר מספר רב של שנים והכל ביוזמתה הברוכה של הגב' אביבה פלדמן בהגי, מנהלת המערכת הקהילתית של ביה"ס. ניצולי השואה התרגשו מאוד והודו לתלמידי בית הספר, שמחו מאוד ומחאו להם כפיים סוערות על הופעתם המיוחדת והמרהיבה ועם סיום הופעתם חיבקו את התלמידים והצטלמו איתם למזכרת.

בית הספר "יזרעאליה" נמצא בשכונת נווה שאנן בחיפה וביקורם של התלמידים היה במסגרת פרוייקט של "הקשר הרב דורי", זהו פרוייקט של שימור ותיעוד מורשת ותוכנית ערכית – חינוכית הבונה קשר בין דורי ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי ביה"ס לבין האוכלוסיה המבוגרת בקהילה.

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג התרגש אף ה​ו​א באירוע השמח והמרגש ואמר: "חג החנוכה הוא חג האורים, חג שכולו אור ושמחה, לכן חשוב לי להביא מעט מן האור לאותם ניצולי שואה שהם אלה גיבורי האור של כולנו, שבזכותם אנחנו כאן היום.ממש פשוט נפלא ומקסים לראות את כל הילדים האלה שהקדישו מזמנם החופשי והגיעו אלינו לשיר ולרקוד ולשמח את ניצולי השואה הדיירים של ה"בית החם של ניצולי השואה", כשיש להם רק מטרה אחת לשמח דיירים אלה שסבלו קשות בתקופת השואה, אתם התלמידים מהווים דוגמא ומופת לכולנו, ברצוני להודות לכל אחת ואחד מהתלמידות והתלמידים שטרחו, עמלו והשקיעו רבות למען הצלחתה המרשימה של מסיבת חנוכה זאת, ברצוני להודות להוגות ויוזמות רעיון נתינה חשוב זה למנהלת בית הספר הגב' איריס כהן, לגב'אביבה פלדמן בהגי מנהלת המערכת הקהילתית של ביה"ס, ניצולי השואה שמחים לארח אותכם היום כאן אצלנו בחג החנוכה. עוד הוסיף בדבריו מר סבג: "אנו שמחים לארח אותכם תמיד בכל פעילותכם השוטפת והמבורכת של תלמידי בית הספר "יזרעאליה" אצלנו בעמותה בכל ימות השנה, אין אתם זקוקים רק לחג החנוכה על מנת לבוא ולהגיע אלינו לשמח את ניצולי השואה, כי אתם עושים זאת אצלנו בכל ימות השנה, יישר כוח, כל הכבוד ותבורכו על מעשי הנתינה המבורכים שלכם".

בין כל עשרות ניצולי השואה שנכחו באירוע המרגש היו גם ניצול השואה מלך וסרמן ורעייתו בת-שבע, שאמרה בתום האירוע: "כל הכבוד לכל הילדים המקסימים של ביה"ס, זה כלל לא מובן מאליו שבאו לשמח אותנו, הם מאירים לנו את החג היפה, התרגשתי מאוד לראות אותם שרים ורוקדים, כל הכבוד להם, ממש התחברתי אל הבנות המקסימות האלה כבר כמה שנים, אני מודה למר שמעון סבג על כל פעילותו המבורכת למעננו ניצולי השואה, הוא תמיד משקיע עבורנו ולא חוסך בכלום, תמיד עושה לילות כימים והכל שיהיה רק טוב ולשמח את ניצולי השואה של העמותה כמה שיותר". לקראת סיום האירוע המרגש חולקו לכולם סופגניות לרוב, היה מרגש ביותר ולא נשארה אף עין אחת יבשה באירוע זה.

גלריית צילומים נרחבת: אדיר יזירף.

תפריט
נגישות