ניצול השואה נטל חלק והרצה בטקס מרגש ליום השואה ב"בימ"ר קישון" של שירות בתי הסוהר

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. ניצול השואה נטל חלק והרצה בטקס מרגש ליום השואה ב"בימ"ר קישון" של שירות בתי הסוהר

ביום הזיכרון לשואה ולגבורה 2019 שהתקיים ביום חמישי 2.5.2019 קיימה עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה טקס מרגש ביותר במתחם העמותה ברחבת מוזיאון "יד לניצול" ברחוב קסל בחיפה. מספר שעות לפני הטקס המרגש יצא ניצול השואה של העמותה מר שאול גורקה בלווית נציג העמותה אל "בימ"ר קישון" הסמוך לחיפה וזאת על מנת לקחת חלק בטקס "יום הזיכרון לשואה ולגבורה" אותו קיים גם שירות בתי הסוהר לסוהרים ולאסירים הנמצאים בכלא זה.

"בימ"ר קישון" הוא ראשי התיבות של בית המעצר קישון המכונה באופן עממי גם "בית המעצר ג'למה", הוא בית מעצר שעבר לאחריות שירות בתי הסוהר ממשטרת ישראל בשנת 2005. בית המעצר השוכן בצומת ג'למה מצפון לחיפה, בסמוך לקיבוץ יגור. בית המעצר קישון, מבנה בית המעצר נבנה בימי שלטונות המנדט הבריטי בארץ ישראל בשנת 1934, ושימש כאחת ממצודות טגארט' בשנת 1951, לאחר קום מדינת ישראל הפכה המצודה לבית מעצר.

בשעת בוקר מוקדמת הגיעה ניידת של שירות בתי הסוהר אל מתחם העמותה ואספה את שאול גורקה בן 83, ניצול השואה מפולין ביחד עם נציג העמותה. על טקס יום השואה בבית המעצר היה אחראי ראש תחום חינוך ג'בר עבדללה וקצינת החינוך של הכלא דלית פרידמן. ביום זה מי שאירח את העמותה היה גנ"מ עימאד חמדאן. בתוך כך יש לציין כי טקס יום השואה היה מושקע ומרגש ביותר, כשבהקראת קיטעי הקישור לכל אורך הטקס נטלו חלק הסוהרים וגם האסירים. בתחילת הטקס בהדלקת נרות התמיד לזיכרם של ששת המיליונם שניספו בשואה התכבד ניצול השואה גורקה.

בתום הטקס נאספו כל האסירים והסוהרים למפגש מרתק ומרגש עם ניצול השואה גורקה בו סיפר בהתרגשות רבה אודות ילדותו כשגדל כילד בתקופת השואה ושרד אותה כשחי בתנאי גרועים והתחבא בהרים במערות מעל לשנתיים וחצי, כשחי חיי פחד בכל רגע ורגע מהיממה לבל יבואו הנאצים וימצאו את מקום מיסתורם וישלחו אותם אל תאי הגזים במחנה ההשמדה אושוויץ. האסירים והסוהרים האזינו בקשב רב לסיפורו המרתק של ניצול השואה, בתום הרצאתו המרגשת של גורקה העניק מפקד הכלא תעודת הוקרה לניצול השואה, ומנגד נציג העמותה העניק למפקד הכלא את סיפרו של מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג – "עדות חיה" המספר אודות חייהם של ניצולי השואה של העמותה, בתום האירוע ניגשו אל ניצול השואה גורקה אסירים רבים חיבקו אותו ונישקו את ידו, היה מרגש ביותר !

במהלך הטקס אמר מפקד "בימ"ר קישון" גנ"מ עימאד חמדאן: "שירות בתי הסוהר, הוא אירגון ביטחוני השואב את ערכיו מגבורתם של אלה שבזכותם קמה המדינה. לעולם נזכור את הניספים קורבנות השואה. אנו מחבקים אותך ומודים לך על תרומתך העצומה. זוהי חובתנו להאזין לסיפורי הגבורה, לתת לקול הניצולים להדהד וזאת בכדי שנזכור ולא נשכח". בתום הטקס הוזמנו ניצול השואה גורקה ונציג העמותה אל חדר האוכל בכלא לארוחת צהריים ביחד עם מפקד הכלא.

בשנת 1960, כאשר נלכד והובא לישראל פושע המלחמה הנאצי אדולף אייכמן, מהאחראים הראשיים לביצועה בפועל של תוכנית הפיתרון הסופי להשמדת יהודי אירופה במהלך השואה, הוא הוחזק במעצר עד למשפטו בבית המעצר קישון, שכונה לצורך כך "מחנה אייר" ובו פעלה לשכה 06, שחקרה את איכמן. על כל מהלך החקירה אז הוטלה סודיות מוחלטת שכללה גם איסור פירסום מוחלט על מקום החזקתו של אייכמן וזאת מחשש לחטיפתו.

אייכמן הוחזק ב"מחנה אייר" – כינויה של משטרת יגור, משטרה בריטית ישנה שהוסבה למתקן מעצר מיוחד, שאובטחה ע"י כוח מג"ב מיוחד (כוח א'). מפקדה של לשכה 06 היה ניצב אריה זלינגר, וסגנו היה ניצב-משנה אפרים הופשטטר.

כיום, בית מעצר זה משמש את מחוז חיפה של משטרת ישראל ואת יחידותיה הארציות (בכל הנוגע לאסירים הפליליים השוהים בו), וכן את שירות הביטחון הכללי (בכל הנוגע לאסירים הביטחוניים השוהים בו). בבית המעצר ישנם כ-741 מקומות כליאה. השוהים במתקן הם עצורים פלילים וביטחוניים, הממתינים לסיום ההליך בעניינים, וכן אסירים שנגזר דינם והם ממתינים לשיבוץ באחד מבתי הסוהר. במתקן מועסקים כ-227 אנשי סגל בתחומי הביטחון, הטיפול, הרפואה, החינוך והדת.

צילומים: שירות בתי הסוהר (שב"ס), בימ"ר קישון, ויקיפדיה. 

תפריט
נגישות