כתבה על ניצולי השואה החיים בהוסטל העמותה הכתבה שודרה בערוץ 10

  1. ראשי
  2. למען הנזקקים
  3. כתבה על ניצולי השואה החיים בהוסטל העמותה הכתבה שודרה בערוץ 10

פרוייקט של אדם אחד: בית אבות לניצולי שואה

מצוקת ניצולי השואה החסרי כל נגעה לליבו של אדם אחד, שמעון סבג. הוא הקים בחיפה בית אבות לניצולי שואה במחיר אפסי עד סמלי. 11 קשישים כבר גרים שם ו- 40 נוספים צפויים להצטרף. סבג מממן את הפרוייקט מכיסו הפרטי, ללא כל סיוע ממשלתי

את הבית הקטן בשכונה החיפנית מעטים מכירים. זהו פרוייקט חדש, שמציע בית אבות לניצולי שואה שנקלעו למצוקה כלכלית. ללא עזרה מהרשויות, מצליח שמעון סבג, מייסד הפרוייקט, לקיים את המקום, שמהווה בית ל- 11 קשישים.

כולם ניצולי שואה, שהגיעו רגע אחד לפני שנזרקו לרחוב. גם רדיפות הנאצים לא הכינו אותם לשנים שלהם כקשישים בישראל. "להיות קשיש פה בישראל, זה קשה מאוד", אומר קרול שפיגלמן, ניצול שואה. "פחדתי שיום אחד הכסף ייגמר בשביל לשלם שכר דירה, ואיפה אני אמצא את עצמי, אולי אפילו ברחוב", מוסיפה מרים קמרי, שאף היא עברה את תלאות המלחמה באירופה.

כתבה על ניצולי השואה החיים בהוסטל העמותה הכתבה שודרה בערוץ 10
כתבה על ניצולי השואה החיים בהוסטל העמותה הכתבה שודרה בערוץ 10

אילוסטרציה / קשישה. צילום: ShutterStock

מרים עזבה את ההוסטל בקיבוץ, לרוזה בית האבות היה יקר מדי וקרול עלה חסר כל מרומניה. כולם הגיעו למצב בו אין להם כסף לקורת גג. "אם לא שמעון סבג, היינו כולנו ברחוב" אומרת רוזה לוי.

אל תוך החלל, בו הרשויות מתנערות מהקשישים, נכנס סבג. הוא החליט לקחת אחריות ולהקים לניצולי השואה האלה בית משלהם. "החג הזה נדאג שתהיה ארוחה חגיגית, ונעשה את הכל שהיה יפה", הבטיח להם לקראת תקופת החגים.

סבג, מנכ"ל עמותת "יד לחבר", הפעיל בתי תמחוי למעלה מ- 15 שנה. "ראיתי שבאים ניצולי שואה שמגיעים לבתי תמחוי, ואמרתי: די, חמס. לא יכול להיות דבר כזה", אמר סבג. "שניצולי שואה שהקימו את המדינה ועברו את הזוועות, אנחנו צריכים לתת להם לחיות בכבוד ובהרבה אהבה", הוסיף.

תפריט
נגישות