"יום השואה הבינלאומי" צויין בטקס מרגש שהתקיים במוזיאון "יד לניצול" של ה"בית החם לניצולי שואה" בחיפה

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. "יום השואה הבינלאומי" צויין בטקס מרגש שהתקיים במוזיאון "יד לניצול" של ה"בית החם לניצולי שואה" בחיפה

איזבלה גרינברג"יום השואה הבינלאומי" , צויין בטקס מרגש ברחבת מוזיאון "יד לניצול" בקריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר" המפעילה הוסטל "בית חם לניצולי שואה" בו מתגוררים למעלה מ 120 ניצולי שואה , אישי ציבור רבים כיבדו את ניצולי השואה בהם חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד , וראש עיריית חיפה מר יונה יהב . מנכ"ל העמותה ומייסדה שמעון סבג אמר בטקס: "לא אנום ולא אשן עד שאדע כי אין בארץ ובעולם ניצול שואה אחד רעב" .

הטקס נערך במעמד ובהשתתפות קהל רחב של כאלפיים איש , בהם מאות ניצולי וניצולות שואה , ילדיהם ונכדיהם
הטקס נערך במעמד ובהשתתפות קהל רחב של כאלפיים איש , בהם מאות ניצולי וניצולות שואה , ילדיהם ונכדיהם

מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר"

ביום שלישי השבוע , בתאריך: 27.1.2015 , ציינו ברחבי מדינות העולם את "יום השואה הבינלאומי" , תאריך קבוע זה נבחר משום שהוא היום בו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ – בירקנאו בידי הצבא האדום , כשהשנה מציינים 70 שנה לשיחרור מחנה אושוויץ . בישראל מתקיימים מספר מצומצם ביותר של אירועים כשאחד הטקסים המרכזיים מצויין מידיי שנה בשנה , בעמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה , בקריית החסד וב"בית החם לניצולי השואה" של העמותה .

כתבה (13)

טקס "יום השואה הבינלאומי" היה מכובד ומרשים ביותר , הטקס החל במזג אוויר נעים , בשעה: 13:00 בצהריים , ברחבת האנדרטה לזכר קורבנות השואה של מוזיאון "יד לניצול" שהוקם לפני כשנתיים , ליד העמותה ברחוב קסל בחיפה .

הטקס נערך במעמד ובהשתתפות קהל רחב של כאלפיים איש , בהם מאות ניצולי וניצולות שואה , ילדיהם ונכדיהם נטלו חלק בטקס המרגש בטקס שנערך בעמותת "יד עזר לחבר". הטקס והאירוע התקיים במעמד אישי ציבור רבים , בהם חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד (יש עתיד) , חבר הכנסת חיליק בר (העבודה) , חבר הכנסת בועז טופורובסקי (יש עתיד) , חבר הכנסת שמעון אוחיון (ישראל ביתנו) , חברת הכנסת יפעת קריב (יש עתיד) המכהנת גם כיו"ר שדולת ניצולי השואה בכנסת , ראש העיר חיפה מר יונה יהב , נציגי השגרירות הנוצרית הבינלאומית מירושלים , דובר השגרירות מר דיויד פרסונס והגב' יהודית זץ סגנית מנהלת מחלקת הרווחה בשגרירות הנוצרית , סגן ראש העיר חיפה מר שי אבוחצירה , קונסול כבוד של ארה"ב בחיפה והצפון מר יונתן פרידלנד , שגרירים וקונסולים ממספר רב של נציגויות ממדינות העולם השונות , מזכ"ל המועצה הדתית בחיפה הרב דוד מצגר , תלמידי בתי הספר ותנועות הנוער השונים ורבים מתושבי העיר חיפה .

כתבה

איזבלה גרינברג

הטקס החל בהדלקת אש לפיד הזיכרון שבאנדרטה , על ידי ניצול השואה מר שלום שטמברג . אנדרטת "יד לניצול" , ניצבת בחזית מוזיאון "יד לניצול" , האנדרטה בנויה על משטח ענק בצורת מגן דוד , כדי שלעולם לא נשכח את הטלאי הצהוב ואת דגל ישראל . צלעות ה"מגן דוד" משמשים כספסלים לניצולי השואה החיים בבית החם ולמבקרים במוזיאון זה . האנדרטה בגובה שישה מטרים , בצורת הסיפרה 6 ואש התמיד לזיכרם של 6 מיליון הנספים בשואה לזיכרם של ששת מיליון קורבנות השואה הי"ד , אשר חירפו את נפשם על קידוש השם . לאחר מכן , רבה של העמותה , כבוד הרב יעקב ממן , אמר דברי "יזכור" , והחזן חיים אדלשטיין נשא תפילת "אל מלא רחמים" לזכר הניספים קורבנות השואה .

כתבה (8)

את הטקס הנחה בחן רב ובקולו הרגוע , קריין ושדר הרדיו הוותיק מנחם פרי , שאף הוא בן לניצולי שואה מפולין . במהלך האירוע , נשאו דברים חברי הכנסת וגם ראש העיר מר יונה יהב , שבדבריו תקף את הצעירים הישראלים הרבים שרואים בגלל קשיים למינהם בארץ סוג של בריחה ומפלט במגורים ומחייה בארץ ובעיר זרה בברלין , בירת גרמניה , הנמצאת מרחק קצר מ"הרייכסטאג" הגרמני , המקום שממנו יצאו הפקודות לחיסול העם היהודי .

ראש ממשלת ישראל מר בינימין נתניהו שלח אף הוא את ברכתו לאירוע ובירך את ניצולי השואה של "הבית החם לניצולי שואה" של העמותה ואת כל חברי עמותת "יד עזר לחבר" על אירגון הטקס והאירוע . וכך , בין היתר , כתב: "למדינת ישראל חוב מוסרי גדול כלפי ניצולי השואה . מחובתנו כחברה לדאוג לכבודם ולרווחתם . משם כך , יוזמתה הברוכה של עמותת "יד עזר לחבר" להקים את הבית החם לניצולי השואה בעיר חיפה ראויה להוקרה מצד החברה הישראלית כולה" .

כתבה (6)

"הבית החם לניצולי שואה" ", שהוא ביתם של למעלה מ 120 ניצולי שואה שנקלעו למצוקה כספית נקרא על שמו של השר לשעבר וניצול השואה יוסף (טומי) לפיד ז"ל , אביו של יאיר לפיד . לפני הטקס והאירוע סייר יאיר לפיד במגורי הדיירים של הבית החם. אחד מרגעי השיא של האירוע היה כשיאיר לפיד נפגש עם ניצולת השואה שושנה קולמר בת 96 , ששרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ אליו הובלה מבודפשט . שושנה ילידת צ'כוסלובקיה שבמהלך ביקור בבודפשט נתפסה על ידי הנאצים והועברה כמו אלפי יהודים לאושוויץ . היא העלתה בפני לפיד זיכרונות על המחנה שאותו שרד גם אביו של לפיד , טומי לפיד ז"ל. לפיד האזין בקשב רב לדרך בה הצליחה לשרוד את התופת במחנה ההשמדה ולאחר מכן עמד ושוחח עם עשרות ניצולי שואה בסבלנות אין קץ . מר לפיד ביקש והזמין את הגב' קולמר לשבת לצידו במהלך כל הטקס .

כתבה (22)

יאיר לפיד ביקר בנאומו ביקורת נוקבת את יחסה של המדינה לדורותיה לניצולי השואה , ואמר: "מדינת ישראל חטאה לדור שלם של ניצולי שואה , שלא יצאו מהמרתף של המצוקה". חברי הכנסת חיליק בר ושמעון אוחיון ציינו בדבריהם את עליית האנטישמיות בכל מדינות אירופה .

רבים וטובים שנכחו ותרמו להצלחתו של האירוע , מזכירת העמותה הגב' תמיר סינר , מר עופר לוי מהעמותה , אשר סייע רבות להצלחתו של האירוע , איש האבטחה הוותיק ראובן פריזי , אשר כהרגלו איבטח את האחמי"ם הרבים שהגיעו לאירוע ועוזר ומסייע בהתנדבות מלאה בכל אירועי העמותה שנים רבות , קב"ט העמותה ישראל כהן , העובדת הסוציאלית של העמותה הגב' עמית אשד , הד"ר איזבלה גרינברג , מומחית לפסיכיאטריה ומנהלת השירות הפסיכיאטרי בבית החולים רמב"ם בחיפה , המלווה את ניצולי השואה של העמותה שנים רבות בהתנדבות מלאה . ניצולת השואה ודיירת הבית החם שאף היא מתנדבת העמותה הגב' חווה הרשקוביץ , עובדי עמותת "יד עזר לחבר" מתנדביה הרבים , וקהל רב תושבי העיר חיפה .

כתבה (18)

כתבה (11)

דברים מרגשים ביותר נשא בשפה האנגלית , מר דיוויד פרסונס , מהשגרירות הנוצרית בירושלים , ציין כי השגרירות הנוצרית בירושלים תמשיך לתרום כהרגלה מיליוני שקלים לטובת ניצולי השואה שחיים בבית החם של עמותת "יד עזר לחבר" .
וכי הכספים והסיוע שהם מעבירים לעמותת "יד עזר לחבר" הם חלק מהשליחות שרואה השגרירות הנוצרית כחובה ליטול בה חלק . "אין לנו אלא להצדיע לאיש כמו מר שמעון סבג שמשקיע ימים ולילות , כבר שנים על גבי שנים , למען טובתם ורווחתם של ניצולי שואה , מבלי שיחפש לעצמו ולו תמורה הכי קטנה" .

כתבה (3)

את השגרירות הנוצרית ייצג בטקס מנהל המדיה , מר דיוויד פרסונס . בנאומו הוא התייחס לשתיקתה של הכנסייה והעולם הנוצרי במהלך השואה , הוא הוסיף: "כנוצרי אני שואל , היכן היה העולם הנוצרי והכנסייה , ואף יותר מכך: כיצד כל כך הרבה נוצרים באירופה היו שותפים מרצון לפשעים של היטלר ? והאמת היא שזמן רב לפני שהנאצים טבחו ביהודים , אנחנו הנוצרים הכרזנו עליכם כעל ארורים וקראנו לכם רשעים . גם את זה צריך לזכור" .

לפיד זכה לשבחים רבים על פעילותו במהלך כהונתו כשר אוצר למען ניצולי השואה , בין היתר , בהענקת תרופות חינם לניצולים , טיפול פסיכולוגי והגדלת הקצבה החודשית ועוד לא מעט פעולות . "התחלתי בעבודה הזו במסירות ובשליחות ואני אמשיך בה ככל שהדבר יסתייע בידי" , הבטיח לפיד לניצולי השואה וזכה לתשואות רמות .

כתבה (7)

דברי סיום , נשא מנכ"ל ומייסד עמותת "יד עזר לחבר" , מר שמעון סבג , אשר בדבריו המרגשים , אמר:
"עוד לא מאוחר להביא לידי כך שלא יחיה בקרבנו אף לא ניצול שואה אחד עני , כזה שזקוק לסיוע מגורם כלשהו . זה בידיים שלנו . אם לא נזכור את העבר שלנו , לא נוכל להנחיל לילדינו את העתיד שלנו ! ראשי המדינה שלנו כל הזמן אומרים תנו לניצולי השואה למות בכבוד , ואני אומר לכם את ההיפך , תנו לניצולי השואה לחיות בכבוד" . כמו כן , הבטיח להמשיך ולבנות "בית חם לניצולי שואה" נוספים , ברחובות הסמוכים לקריית החסד שברחוב קסל בחיפה . מר סבג הוסיף , כי רבים מבני משפחתו מצד אימו , הם ילידי העיר סלוניקי שביוון , בה היתה קהילה מפוארת וגדולה מאוד של קרוב ל 60,000 איש לפני המלחמה , כאשר כיום גרים בסלוניקי פחות מאלף איש , אימו של מר סבג השביעה אותו , לא לשכוח לעולם את שואת העם היהודי ואת מה שקרה לו , וכך הוא פועל למעשה כבר שנים רבות למען רווחתם של ניצולי שואה רבים , למען הדורות הבאים שתמיד יספרו להם את שואת העם היהודי . עוד הוסיף מר סבג , ואמר: "אחד השרים אמר לי , כי כיום יש על כל חמישה ניצולי שואה עני אחד , ואני לא רוצה שיהיה כאן בארץ ניצול שואה – עני אחד".

כתבה (1)

האירוע אורגן אף בסיועם של עשרות מתנדבי העמותה שעמלו רבות זמן רב להצלחתו של הטקס המרגש , על קטעי השירה והנגינה בטקס , היתה זאת מקהלת "בת שחר" שריגשה עד מאוד , בניצוחה של הגב' טלי ויסמן , בסוף האירוע התכבדו כל האורחים והקהל הרחב ביחד בשירת התקווה .

יש לציין כי סגירת כל רחוב קסל בשכונת הדר לתנועה לטובת מהלך כל האירוע אינה דבר פשוט כלל , וזאת נעשה בסיועו של נצ"מ אבי אדרי , מפקד תחנת משטרת חיפה , ובסיוע סנ"ץ אתי מאירסון מפקדת תחנת זיכרון יעקב , על כל שוטריה ומתנדביה .

לאחר הטקס , התקיים במועדון החדש והמפואר של עמותת "יד עזר לחבר" שנפתח לפני כחודשיים , מפגש נרחב ומרגש של ניצולי השואה ששהו במחנה ההשמדה אושוויץ מכל רחבי הארץ , לא נשארה אף עין יבשה במפגש זה .

צילומים: ג'ו לוציאנו , אדיר נאור .

bibi1

כתבה (17)

כתבה (16)

כתבה (15)

כתבה (13)

כתבה (19)

כתבה (20)

כתבה (5)

 

 

איזבלה גרינברג (1)

 

כתבה (23)

תפריט
נגישות