"ניצחתי את הנאצים כי אני חוגג היום בר מצווה בגיל 83. זה מה שאני מרגיש ביום הזה"

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. "ניצחתי את הנאצים כי אני חוגג היום בר מצווה בגיל 83. זה מה שאני מרגיש ביום הזה"

מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר"

"אני ניצחתי… אני ניצחתי, את הנאצים, כי אני חוגג היום בר מצווה", כך בהתרגשות עצומה אמר יעקב אדלשטיין, ניצול שואה, שבגיל 83 זכה לחגוג בר מצווה שהנאצים מנעו ממנו לחגוג בגיל 13.

האירוע המרגש שהתקיים ביום חמישי 19.1.2017, היה ביוזמה מבורכת של חניכי קורס "בלשים מתקדם" של מחלקה 08/16 מהמכללה לשוטרים בבית שמש, ביחד ובשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר" והתקיים במועדון החברתי של ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה הנמצא בקריית החסד שלה שבחיפה. "בגיל שבו הייתי אמור לחגוג בר מצווה לא למדתי, לא ידעתי כלום, הדבר היחיד שלמדתי זה לגנוב ולשקר כדי לשרוד. זה הדבר היחידי שאז עשיתי. ברגע הזה אני מודה לכולם שטרחו למעני, אם האירוע הזה לא היה מתקיים בזכותכם, אף אחד לא היה מקיים אותו", אמר יעקב אדלשטיין כשפיה לראשו והוא עטור טלית ותפילין ודמעות חונקות את גרונו.

אדלשטין, ניצול שואה מהעיר יאס שברומניה ששרד את תופת גטו ומחנה המוות "מוגילב" שבטרנסניסטריה שבמערב אוקראינה, חגג את בר המצווה והעלייה לתורה בנוכחות עשרות חניכי קורס "בלשים מתקדם", קציני משטרה רבים, מפקדי הקורס עומרי ריבין וראש תחום מודיעין בילוש רב פקד אושרי אמור, מפקד תחנת חיפה ניצב משנה שאול צמח, רב מחוז חוף, פקד אנשל פרידמן, בנו של אדלשטיין, אריה, ועשרות אורחים ומתנדבי העמותה.

יוזמי הרעיון היו חניכי קורס "בלשים מתקדם" שהסתייעו בנדיבות ליבם של מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" שבראשה עומד מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג. "אירגנתי וערכתי לאורך שלושה עשורים, מאות טקסי בר-מצווה לניצולי שואה, זה כלל אינו דבר חדש עבורי, אבל האירוע הזה האפיל על כולם", אמר סבג בדברי ברכתו הנרגשים. "ההתרגשות עצומה, התחושה שונה הפעם, אולי בגלל היוזמה הנפלאה של חניכי קורס הבלשים, אולי בגלל המעורבות של מפקדי הקורס, אולי בגלל המעורבות של קציני משטרה ממחוז חיפה, אבל בעיקר בגלל הסיפור האישי של יעקב אדלשטיין. חגגתי המון אירועי בר מצווה שהיו המוניים אבל האירוע האינטימי הזה הוא המרגש מכולם. עומדים אנו ממש מספר ימים לפני "יום השואה הבינלאומי" שיחול ב 27.1, ואין יותר טוב מזה לערוך את האירוע הזה כאן אצלנו ביחד בשיתוף מלא עם העמותה". אמר סבג.

אדלשטיין עצמו התקשה לעמוד בהתרגשות הרבה שהציפה אותו, דמעות זלגו מעיניו והוא התקשה לדבר. מפקד תחנת חיפה, ניצב משנה שאול צמח בירך אותו ובין היתר אמר "לא אנחנו ניצחנו, אתה הוא זה שניצחת היום, אתה הוא זה שניצחת את הצורר הנאצי שרצה רק להשמיד אותך". מפקד הקורס עומרי ריבין עמל לילות כימים להצלחתו של האירוע המושלם, אמר באירוע: "הרעיון הזה שהחניכים שלי ואני חוגגים כאן היום בר מצוה כל כך מרגשת לניצול שואה בן 83 ששרד את תופת מחנות ההשמדה, גורם לי להתרגשות עצומה ואדירה, זה לא אירוע רגיל, זו לא פעילות חברתית רגילה, זה בעיקר רגע מכונן עבור כולנו".

הגב' מלי כהן, שהנחתה את האירוע ברגישות רבה, בחן ובטוב טעם הקריאה בתמציתיות את קורות חייו של אדלשטיין. רק אחרי הדברים של כהן בחר יעקב אדלשטיין לומר שני משפטים והודה לשוטרים לחניכים, לקציני המשטרה ולשמעון סבג מנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר".

באירוע השתתפו גם כ- 70 ניצולי שואה של ה"בית החם לניצולי השואה" של העמותה ביחד עם מתנדבי העמותה הרבים. שיאו של האירוע היה בטקס הנחת התפילין בניצוחו של רב המחוז פקד אנשל פרידמן. כשהתפילין עיטרו את ידו ומצחו אדלשטיין התקשה לעצור את הדמעות. הוא עלה לתורה כדת משה וישראל, בירך הניף את ספר התורה. "לרגע, הרגשתי שסגרתי מעגל" אמר. "אני כל כך מאושר שעבורי זה יום של ניצחון אמיתי", סיכם. סוכריות רבות הושלכו במהלך האירוע לעברו של חתן בר המצווה בידי חניכי קורס הבלשים, שקיבלו את חתן הבר מצווה בתופים ובמחולות.

בסיום האירוע, נערך טקס חלוקת מזכרות לחתן הבר-מצווה מטעם מפקדי הקורס לבלשים. עמותת "יד עזר לחבר" אף היא העניקה תעודות הוקרה למארגני האירוע מעם המשטרה. שמעון סבג, המורגל באירועים כאלה סיכם "מבחינתי זה לא משנה אם מדובר באירוע שבו חוגגים עשרות ניצולי שואה בר ובת מצווה בכותל, או אירוע שבו החגיגה צנועה. הלב תמיד מלא אושר, וזה מה שכל כך חשוב, ואני שמח שהעמדתי לרשות האירוע את המועדון החברתי של ניצולי השואה של העמותה, אין מקום ראוי יותר ממקום זה". יש לציין כי נציגי השגרירות הנוצרית הבינלומית בירושלים העומדת בשיתוף פעולה רצוף עם העמותה במשך כל ימות השנה שלחה את ראשיה לאירוע בהם יהודית סץ סגנית מח' הרווחה, ודיוויד פרסונס מנהל המדיה והתקשורת.

יעקב אדלשטיין, כיום מתגורר בחיפה והוא אב לשני בנים וסב לארבעה בהם 2 בנים ו 2 בנות, היה מלווה לאורך כל האירוע באישתו סימה ובאחד מבניו.

אדלשטיין, יליד רומניה, סיפר שכבר כילד ראה יהודים נרצחים במכונות ירייה. בגיל צעיר נלקח אביו לכלא והוא ואחיו הופרדו מאמו. "אחי ואני הסתתרנו במחסן עצים אבל נתפסנו", שיחזר. "נשלחתי למחנה ריכוז ועבדתי בעבודות חקלאיות. הייתי אמור לשרוד בקור אימים, עם בגדים קרועים ורגליים יחפות וחבולות. הייתי מטונף כולי, לא ראיתי מקלחת יותר משנה. כמות המים הייתה מועטה. נחלשתי מאוד והייתי כחוש ורזה. בכל התקופה הנוראה הזאת לא ידעתי מה עלה בגורל יקיריי.

"עבדתי קשה לאורך כל חיי והתמודדתי עם סבל, כאב וצלקות שהותירה בי השואה. המראות, הקולות והכאב רדפו ורודפים אותי עד עצם היום הזה. הפגיעות הקשות בגוף ובנפש מנענו ממני מלממש את עצמי ואני מטופל עד היום אצל פסיכיאטר. יחד עם זאת, אני שמח ומאושר בחלקי שזכיתי להקים משפחה ובית משלי, ואני מתרגש מעצם הרעיון שחוגגים לי בר מצווה. טקס יהודי חשוב שלא זכיתי לחגוג כנער עקב התלאות שעברתי, וגם כי כל מטרתה של משפחתי היה לשרוד את החיים. לא הייתה לי ילדות בכלל.

"בר מצווה עבורי הוא עוד לבנה בבניין חיי וסגירת מעגל בה אני מממש את יהדותי. אני מודה שזכיתי לעשייה אישית וחברתית, אולם על כתפיי אני אשא את מסע הזיכרון עד יומי האחרון. ניצולי השואה הם עמוד השדרה של הזיכרון להנצחת השואה במדינת ישראל. סיפורי האישי מונצח ב"יד ושם" בירושלים.

באירוע נכחו ניצולי שואה מהבית החם, מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" המפעילה את המקום, 28 חניכי קורס בלש מתקדם, מפקד תחנת חיפה נצ"מ שאול צמח, וקצינים בכירים מהמכללה הלאומית לשוטרים.

הרוח החיה מאחורי היוזמה הברוכה , האיש שעמל וטרח רבות למען הצלחתו של האירוע ואין ספק שהיה מרגש ביותר ומושלם על הצד הטוב ביותר היה המפקח עמרי ריבין, מפקד מחלקה בקורס בלש מתקדם: "אני גאה לעמוד כאן היום, ננסה ולו בטיפה לשמח ולחגוג איתך את גיל המצוות שנגזל ממך. תודה על הזכות הזאת". מי שסייע לו רבות אף הוא באירגון אירוע הבר מצווה ושקד על כל הפרטים הקטנים היה רס"ר קורס הבלשים של המכללה לשוטרים בבית שמש הרס"ר יהודה בר-שלום.

רבים וטובים טרחו ועשו לילות כימים לטובת הצלחתו של האירוע בהם: בראש ובראשונה קב"ט העמותה ישראל כהן ששקד על כל פירטי האירוע הגדולים והקטנים, מנחת האירוע הגב' מלי כהן, נעמי אילוז מנהלת המועדון החברתי, ראובן פריזי איש האבטחה המסייע בכל אירועי העמותה בהתנדבות מלאה, הזמר יוסי אלחדס שהנעים וריגש בקולו הערב בשירו "אמא" הצוות המסור של מטבח וחדר האוכל של העמותה בראשותו של השף שמעון חן והמסייעת לו כהרגלה לימור סבג ועוד רבים וטובים שקצרה היריעה מלהכילם.

יש לציין כי האורחת המבוגרת ביותר באירוע הבר מצווה , הייתה ניצולת השואה מצ'כוסלוב'יה, דיירת ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה הגב' שושנה קולמר (98), ששרדה את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ, בירכה את חתן הבר מצווה ואיחלה לו בריאות טובה ואריכות ימים, ובסוף הברכה הצטרפה בגרון ניחר לשיר "כל העולם כולו גשר צר מאוד, והעיקר לא לפחד כלל".

היה מרגש ביותר, גם באירוע זה לא נשארה אף עין יבשה.

גלריית צילומים נרחבת: ג'ו לוציאנו, אדיר יזירף.

תפריט
נגישות