"יום השואה הבינלאומי" צויין בטקס מרשים ומרגש ובחנוכת "מוזיאון השואה" החדש שהוקם בקריית החסד של של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. אנשי ציבור מתארחים בעמותה
  3. "יום השואה הבינלאומי" צויין בטקס מרשים ומרגש ובחנוכת "מוזיאון השואה" החדש שהוקם בקריית החסד של של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

מאת: כתב החדשות של עמותת "יד עזר לחבר"

ביום חמישי ושישי השבוע, בתאריך: 26.1.2017, ציינו ברחבי מדינות העולם את "יום השואה הבינלאומי", תאריך קבוע זה נבחר משום שהוא היום בו שוחרר מחנה ההשמדה "אושוויץ-בירקנאו", כשהשנה מציינים 72 שנה לשיחרור מחנה אושוויץ. במדינת ישראל כמעט ולא מציינים את היום החשוב הזה, בו מתקיימים מספר מצומצם ביותר של אירועים כשאחד הטקסים המרכזיים הגדול והחשוב ביותר בהם מצויין מידיי שנה בשנה, בעמותת "יד עזר לחבר", ב"בית החם לניצולי השואה" של העמותה בחיפה.

טקס "יום השואה הבינלאומי" היה מכובד ומרשים ביותר, מזג האוויר היה קר וסוער, אך לא הפריע לכל מהלך הטקס. האירוע והמעמד התקיים ברחבת האנדרטה לזכר קורבנות השואה של מוזיאון "יד לניצול" שהקימה העמותה בשנת 2012, ליד העמותה ברחוב קסל בחיפה. הטקס נערך במעמד קהל רחב של כ – 2,000 איש, בהם מאות ניצולי שואה מחיפה והצפון, ובהשתתפות קציני משטרה וצבא רבים, עובדי ומתנדבי עמותת "יד עזר לחבר", תלמידי בתי הספר ותנועות הנוער השונים ורבים מתושבי העיר חיפה.

הטקס החל בהדלקת אש "לפיד הזיכרון" שבאנדרטה על ידי ניצולת השואה הגב' שושנה קולמר, בת 98, ילידת צ'כוסלובקיה ששרדה את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ, שבמהלך ביקור בבודפשט נתפסה על ידי הנאצים והועברה כמו אלפי יהודים לאושוויץ, כיום הגב' קלמר היא דיירת ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה, כשזעקה בקול חנוק, הרימה את שרוולה ואמרה: "שם, במחנה ההשמדה אושוויץ רצחו והרגו הנאצים את כולם את כל בני משפחתי, לא קראו לי שושנה, קראו לי "80277", זה המספר שצרבו לי הנאצים על ידי".

אנדרטת "יד לניצול", ניצבת בחזית מוזיאון "יד לניצול", האנדרטה שציבעה שחורה בנויה על משטח ענק בצורת מגן דוד, כדי שלעולם לא נשכח את הטלאי הצהוב ואת דגל ישראל. צלעות ה"מגן דוד" משמשים כספסלים לניצולי השואה החיים בבית החם ולמבקרים במוזיאון זה. האנדרטה בגובה שישה מטרים, בצורת הסיפרה 6 ואש התמיד לזיכרם של 6 מיליון הנספים בשואה לזיכרם של ששת מיליון קורבנות השואה הי"ד, אשר חירפו את נפשם על קידוש השם.

החזן, כבוד הרב חיים גרינשטיין נשא תפילת "אל מלא רחמים" לזכר קורבנות השואה, ומרדכי ליבר, ניצול השואה מפולין עורר התרגשות רבה בקרב הקהל כאשר במהלך דבריו גם פרץ בבכי כשסיפר על ילדותו בגיטו ועל אימו ששלחה אותו ליער , ואמרה לו "מוטל, תברח אתה ותספר לעולם את מה שהיה כאן" ומאז לא ראה אותה יותר.

בין האורחים הרבים היה גם השר החדש קרא איוב שרק השבוע הושבע לשר במשכן הכנסת, השר איוב סיפר כי נחשף לסיפורי השואה בילדותו ואמר: "הוריי נהגו לארח בביתם שני ניצולי שואה שהתגוררו אצלם לסירוגין, התפקיד שלנו כמדינה להבטיח ששואה כזאת לא תחזור עוד לעולם. אני מבטיח לכם ניצולי השואה שאני יעשה כל שביכולתי לטובת רווחתם של ניצולי השואה בישראל, אתם הגיבורים האמיתיים של כולנו, אתם דור הנפילים שלנו, ואנחנו מצדיעים לכם !".

סגן השר לאיכות הסביבה וחבר הכנסת ירון מזוז נשא אף הוא דברים, אמר: " אני מלווה את פעילותו של מר שמעון סבג ועמותת "יד עזר לחבר" כבר שנים רבות ואני נפעם כל פעם מהאנרגיות ומהפעילות שלו למען ניצולי השואה. רק לפני כחודש ימים הייתי כאן אצלכם אורח והיה לי העונג והכבוד הגדול להדליק איתכם את נרות חג החנוכה בהדלקת נרות מרגשת ביותר, בחנוכייה של ניצול השואה מפולין יעקב ולדמן, בן 89, שכאן עימנו היום, חנוכייה ששרדה גם את גטו לודג' ואת תופת מחנות ההשמדה והצורר הנאצי, אתם ניצולי השואה לכם מגיע הכל, ברצוני לאחל לכל ניצולי השואה בריאות טובה ואריכות ימים, ולך שמעון ידידי אני מאחל שתמשיך לעסוק במלאכת המצווה החשובה הזאת לטובת רווחתם של ניצולי השואה, והעזרה לזולת ולנזקקים, בסיוע מתנדבי העמותה, עוד המון שנים".

דברים מרגשים ביותר נשא בשפה האנגלית, מר דייויד פארסונס, דובר "השגרירות הנוצרית הבינלאומית" בירושלים שציין בדבריו כי השגרירות הנוצרית בירושלים תמשיך לתרום כהרגלה מיליוני שקלים לטובת ניצולי השואה שחיים ב"בית החם" של עמותת "יד עזר לחבר", וכי הכספים והסיוע שהם מעבירים לעמותת "יד עזר לחבר" הם חלק מהשליחות שרואה השגרירות הנוצרית כחובה ליטול בה חלק. "אין לנו אלא להצדיע לאיש כמו מר שמעון סבג שמשקיע ימים ולילות, כבר שנים רבות, למען טובתם ורווחתם של ניצולי שואה, מבלי שיחפש לעצמו ולו תמורה הכי קטנה", עוד אמר כי "הנוצרים האוונגליסטים בכל העולם יעשו הכל שזיכרון השואה לא ימחה לעולם ושלא תחזור בשום מקום בעולם". בסיום דבריו הוא אמר כי השגרירות הנוצרית תיתן תרומה להשלמת מוזיאון השואה שנחנך במהלך הטקס, בהשקעה של כמיליון שקל.

נציין כי באגף הראשון של "מוזיאון השואה" שהוקם במתחם "יד עזר לחבר" יש אוסף עדויות מרגש של ניצולים, חיזיון אור קולי מדהים, ספר תורה ותשמישי קדושה שניצלו מהגיטאות ומחנות ההשמדה בתקופת השואה ועוד.

על החלק האמנותי המרגש של הטקס היו תלמידי בית ספר "יזרעאליה" שהופיעו בקטעי שירה ומוזיקה, ביה"ס "יזרעאליה" שבחיפה בניהולה של הגב' איריס כהן ובשיתוף מרכזת המערכת קהילתית הגב' אביבה פלדמן בהגי מקיימים שיתוף פעולה פורה ורצוף בכל ימות השנה עם ניצולי השואה של העמותה ובמיוחד לטקס "יום השואה הבינלאומי" הכינו תלמידי מקהלת בית הספר בניהולו של ליאוניד גופמן שירים עבור טקס מכובד זה. בטקס השתתפו תלמידי כיתות ב' עד ו' שהיו נירגשים מאוד לקראת האירוע הכה חשוב, הילדים פתחו בשיר "אלי אלי" ובסוף שרו שיר ב 3 שפות אידיש רוסית ועברית – "קורא אני א' ב'", בקהל נראו המוני זוגות עיניים דומעות. עוד שר בטקס הזמר והשחקן הבינלאומי יעקב שפירו ששר באידיש.

דברי סיום, נשא מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר", מר שמעון סבג, אשר בדבריו המרגשים, אמר: "אני ניצב כאן היום, כמו כל שנה ביום השואה הבינלאומי ואני חוזר ואומר אני אוהב אותכם ניצולי השואה, אתם הם אלה שנותנים לי את הכוח להמשיך בכל הפעילות הרבה למען רווחתם של ניצולי השואה, היום אנו חונכים כאן את האגף הראשון של "מוזיאון השואה", יהיה זה מוזיאון לתפארת ולמען הדורות הבאים, לזכור את השואה ולעולם לא לשכוח, היום יש לנו את מדינת ישראל שהיא מדינה חזקה מאוד ויש לה צבא גדול וחזק, שואה לא תחזור לעולם, אני ימשיך לאתר את ניצולי השואה הסובלים ממחסור ואני מבטיח לכם להמשיך ולסייע להם ככל שרק נוכל. אני לא אנוח ולא אשקוט עד שנכניס כאן לתוך ה"בית החם של ניצולי השואה" עוד לפחות מאה ניצולי שואה".

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג, הוא בן למשפחה ניצולת שואה מהעיר סלוניקי ביוון, בה היתה קהילה מפוארת וגדולה מאוד, כשקרוב ל – 50,000 איש ממנה נרצחו והושמדו בתקופת השואה. אימו של מר סבג השביעה אותו, לא לשכוח לעולם את שואת העם היהודי ואת מה שקרה לו, וכך הוא פועל למעשה כבר שנים רבות למען רווחתם של ניצולי שואה רבים. קריית החסד משגשגת מטופחת המשרה רגעים של אושר ותשומת לב למאות ניצולי שואה מידי יום. חלקם הגדול מתגורר כאן וזוכה לבית חם בו ארוחות חמות, טיפול רפואי, פסיכולוגי ותרופתי, לפי הצורך כל זאת לצד פעילויות חברתיות רבות המתקיימות במועדון החברתי של העמותה.

בין האורחים הרבים נראו בקהל גם קציני משטרה רבים, בהם קצינים ממדור נפגעים באת"ן במשטרת ישראל בהם ראש המדור סנ"צ רומן ברונשטיין, פקד יוני תורגמן קצין נפגעים את"ן חוף והפקד שלומי קידר קצין נפגעים את"ן צפון, קציני הנפגעים של משטרת ישראל מלווים את ניצולי השואה של העמותה כבר מספר שנים ודואגים לרווחתם. מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג הזמין את קציני המשטרה לחנוך ביחד עימו את המוזיאון החדש בגזירת הסרט.

עוד בין האורחים הרבים היו גם חיילי משמר הגבול בפיקודו של מפקד הפלוגה רב פקד שלומי בן ארוש, המאמצים במשך כל ימות השנה את ניצול השואה מרומניה שלמה שרצר, דייר הבית החם של ניצולי השואה של העמותה. חיילי "משמר הגבול" של יחידה 306 של מג"ב חוף, חגגו ממש לאחרונה את הדלקת הנר השני של חנוכה ביחד עם ניצולי השואה של העמותה.

רבים וטובים שנכחו ותרמו להצלחתו של הטקס המרגש, בהם היו מזכירת העמותה הגב' תמי סינר, קב"ט העמותה ישראל כהן, הגב' עופרה עובדיה אם-הבית של "בית הילד" של העמותה בנווה דוד, הגב׳ יהודית סץ, סגן מנהלת מח׳ רווחה של השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים, איש האבטחה הוותיק ראובן פריזי, אשר כהרגלו מאבטח את האחמי"ם הרבים שהגיעו לאירוע ועוזר ומסייע בהתנדבות מלאה בכל אירועי העמותה שנים רבות, מנהלת המועדון החברתי של העמותה הגב' נעמי אילוז, מזכ"ל המועצה הדתית בחיפה כבוד הרב דוד מצגר, רב העמותה כבוד הרב יעקב ממן, אלי דבי מנכ"ל "לנצח אחי" האחים השכולים, העובדת הסוציאלית של העמותה הגב' עמית אשד, הד"ר איזבלה גרינברג, מומחית לפסיכיאטריה ומנהלת השירות הפסיכו-גריאטרי בבית החולים רמב"ם בחיפה, המלווה את ניצולי השואה של העמותה שנים רבות בהתנדבות מלאה, עובדיה ומתנדביה הרבים של עמותת "יד עזר לחבר" ועוד.

יש לציין כי סגירת כל רחוב קסל הנמצא ממש במרכז שכונת הדר בחיפה לתנועת כלי רכב, לטובת מהלך כל האירוע אינה דבר פשוט כלל, וזאת נעשה באירגונו ובסיועו של קב"ט העמותה ישראל כהן, מפקד רובע מש"ק הדר רנ"ג גבי מזרחי ומפקד המתנדבים רס"מ חגי פנקר בסיוע מתנדבי מחויבות אישית של משטרת ישראל בחיפה.

צילומים: יוסף הירש, אדיר יזירף, עמית אשד.

תפריט
נגישות