הפגנת ניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה מול ביניין שגרירות פולין בתל אביב, חמישי, 8.2.2018

  1. ראשי
  2. חדשות העמותה
  3. הפגנת ניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה מול ביניין שגרירות פולין בתל אביב, חמישי, 8.2.2018

"שום חוק לא ימחק את ההיסטוריה"

כך אמרו עשרות ניצולי שואה דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה שפרצו השבוע (חמישי, 8.2.2018) לשגרירות פולין בתל אביב במחאה על העברת ה"חוק הפולני" מכחיש השואה בפרלמנט: "אתם צריכים להתבייש. אני ברחתי מאושוויץ ובוכה כל לילה מהדברים שעברתי שם".
עשרות ניצולי שואה דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה מחו כנגד ה"חוק הפולני" שעבר בפרלמנט, ועיקרו הכחשת הקשר של פולין לשואה. "שום חוק לא ימחק את ההיסטוריה", כתבו המפגינים על השלטים. עשרות המפגינים מחו בקולניות מול ביניין השגרירות הפולנית בתל אביב. בשלב מסוים הם פרצו לתוך השגרירות וחסמו את רכבו של סגן השגריר הפולני שביקש לעזוב את השגרירות. לפני הפריצה למיתחם השגרירות, זעק שלום שטנברג "יקיר חיפה" וניצול שואה בן 95, מאחרוני השורדים של "גטו וורשה": "אתם צריכים להתבייש. אני ברחתי מאושוויץ ובוכה כל לילה מהדברים שעברתי שם. רבים כמוני לא הצליחו לשרוד, ולא נשכח כי הנאצים על אדמת פולין שלכם טבחו בנו". מורדכי (מוטקה) ליבר, בן 87, ניצול שואה שאף הוא מפולין ודייר ב"בית החם" של עמותת "יד עזר לחבר" הוסיף: "איך יכול להיות שמעבירים חוק כזה כשהפולנים לא עזרו לנו ובטח לא הגרמנים".

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג שהוביל ביד רמה את ההפגנה, אמר: "לפני כמה ימים פגשתי את אחד מדיירי הבית החם בעמותה וראיתי שיש לו דמעות. הוא אמר לי "אני לא ישן כל הלילה מאז שממשלת פולין העבירה את החוק הזה. אני מרגיש רע. גם כך אני לא ישן מאז שברחתי מהמחנות ויש לי סיוטים. עכשיו אחרי שברחתי מאושוויץ זה מה שאני שומע שהפולנים אומרים שהם לא אחראים". באותו רגע חשבתי מה עושים ואז ניצול שואה אחר ביקש שהוא וחבריו רוצים להפגין מול ביניין השגרירות הפולנית בתל אביב, אז לא היססתי לרגע וזה מה שעשינו. אני רואה כאן הענות גדולה. אם המשטרה הייתה מאשרת יותר מ-50 מפגינים היינו מגיעים כמה מאות. אני יודע שהמחאה הזו היא מהלב והדם של האנשים שאיבדו משפחות שלמות".

יש לציין כי עוד בטרם יצאו להפגנה בתל אביב שלחו ניצולי שואה מעמותת "יד עזר לחבר" מכתב חריף לראש הממשלה הפולני ובו כתבו: "אנו ניצולי השואה המתגוררים בבית החם בעמותת יד עזר לחבר מבקשים להגיד לך שאנו כואבים מאוד את החוק החדש אותו חוקקה ממשלתך הבוקר". עוד הוסיפו: "החוק הינו שגוי מיסודו, פוגעני, מעליב ומשפיל מאוד. מעדות ראשונה אנו אומרים כי היו פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים ואף גרוע מכך, כשנגמרה המלחמה והיהודים חזרו מכל מיני מקומות בהם חיו והסתתרו בזמן המלחמה, הפולנים היו אלה שטבחו בהם".

מחאתם של ניצולי השואה עתידה להמשיך ולהתרחב, וכבר היום יוקם אוהל מחאה מול השגרירות הפולנית ומול קריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר", שבו יוכלו לחתום ניצולי שואה וכן אזרחים נוספים על עצומה שקוראת לפולנים לבטל החוק. "אנחנו כאן כדי להביע את המחאה שלנו ואנחנו מבטיחים שהיא לא תהיה שקטה" סיכם מר שמעון סבג. עוד יש לציין כי עשרות כלי תקשורת מארץ והעולם הגיעו לסקר את האירוע, שני דיפלומטים פולנים ניסו להרגיע את הרוחות אבל כשאלה יצאו נשמע ניצול השואה מחיפה יעקב אדלשטיין בן 85, זועק בכל גרונו, ואמר: "עשיתם מאיתנו סבון בשלושה צבעים. תתביישו !!!" עכשיו אתם אומרים שאתם לא אחראים. סבון עשיתם מאיתנו !!!".

צילומים: ג'ו לוציאנו

תפריט
נגישות