"אנחנו נמצאים ברגע שבו העולם מתחיל להכיר בשואה, בחלקו הגדול, אבל לצערי כאן אצלנו עדיין לא ניתנה מלוא תשומת הלב לניצולים שחיים איתנו"

  1. ראשי
  2. Events
  3. "אנחנו נמצאים ברגע שבו העולם מתחיל להכיר בשואה, בחלקו הגדול, אבל לצערי כאן אצלנו עדיין לא ניתנה מלוא תשומת הלב לניצולים שחיים איתנו"

כך אמר מנכ"ל ומייסד עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג בטקס המרכזי לציון "יום השואה הבינלאומי" שנערך היום (חמישי, 27.1.2022) במתכונת מצומצמת בנוכחות כחמישים אורחים וניצולי שואה בחיפה. 

שלא כמו בעבר בגלל אילוצי הזמן ומגיפת הקורונה נערך טקס יום השואה המרכזי של עמותת" יד עזר לחבר" בחיפה במתכונת מצומצמת. באירוע שנערך במוזיאון השואה הייחודי הנמצא בקררית החסד של העמותה בחיפה, נכחו כחמישים אורחים ביניהם חברי כנסת אישי ציבור וניצולי שואה.

בכל העולם ציינו היום (27.1.2022) את "יום השואה הבינלאומי". ביום זה מציינים בעולם את יום שחרור מחנה ההשמדה אושוויץ אותו קבעו האומות המאוחדות (האו"ם), הטקס השנה נערך במעמד השר לשעבר חבר הכנסת אלי כהן, חברת הכנסת ענבר בזק, ראשי ראשויות ואישי ציבור, לצד כמה עשרות ניצולי שואה.

האורחים החשובים ביותר בטקס היו כמובן ניצולי השואה דייר ה"בית החם של ניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר". את אש לפיד הזיכרון הדליקה ניצולת השואה מהונגריה בת ה-93 יהודית הרשקוביץ לצד ניצולי שואה נוספים. בתחילת הטקס נשא החזן הנודע חיים גרינשטיין תפלת "אל מלא רחמים" לזיכרם של הקורבנות, וכבוד הרב יעקב ממן רבה הוותיק של עמותת "יד עזר לחבר" אמר "קדיש" ביחד עם ניצול השואה יעקב גרוסמן, דייר ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה.  במהלך האירוע נשאו דברים חבר הכנסת והשר לשעבר חבר הכנסת אלי כהן, אחריו נשאה דברים גם חברת הכנסת ענבר בזק, ולאחריה נשאה דברים נרגשים גם אורחת הטקס הגב' עדי גוזי מדלית המשואה בערב יום העצמאות 2021, לקראת תום ההאירוע ניצולת השואה הרשקוביץ סיפרה לנוכחים על מה שעברה במחנה ההשמדה אושוויץ היא ובני משפחתה.

שמעון סבג המנכ"ל והמייסד בחר להתייחס ליכולות ההנצחה של הניצולים. "בואו נשמע את סיפורם בואו ננציח אותו. בואו נושיט יד כדי לשמר את הדבר המופלא הזה שבזכותו אנחנו כאן". סבג ציטט בדבריו את מפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי שניצולי השואה התארחו בלשכתו כשאמר כי אלמלא שורדי השואה ספק אם היה עומד כאן היום בתפקידו.

בסיום הטקס נערך סיור מודרך במוזיאון השואה הנמצא במתחם קררית החסד של העמותה אותו היא חנכה בשנת 2017, חברי הכנסת צפו בהולוגרמה של ניצולת השואה המוקרנת בימים אלה ברחבי הארץ.

ייחודו של מוזיאון השואה של עמותת "יד עזר לחבר" הוא בעדויות החיות של חלק מדיירי הבית החם. חלקם אף העניקו למוזיאון חפצים שהביאו איתם מהשואה, כגון: טליתות, תפילין, חנוכיות, אשר בחלקם הוחבאו ע"י הניצולים במחנות ההשמדה ובגיטאות, דבר שסייע להם, לדבריהם, לחוש מעיין ביטחון כי האלוהים עימם והם מוצגים יחד לצד הסיפורים האישיים.

סבג אמר עוד: "גם היום זו האחריות שלנו להשמיע את קולנו ולזכור את הסבל הנורא שעברו האנשים שחלקם לשמחתי עוד יושבים כאן. אני תמיד אומר וגם הפעם אומר שיש לי בלב תפילה אחת: שיגיע היום שבו לניצולי השואה לא יחסר דבר".

עמותת "יד עזר לחבר" משכנת בבית החם בקריית החסד שהקימה קרוב למאה ניצולי שואה. היא דואגת לארוחות חמות לכמה מאות ניצולי שואה, מידי יום היא מסייעת לנזקקים, מעניקה רוח גבית וסיוע לחסרי בית ואימהות חד הוריות, לחולי סרטן ולנזקקים רבים.

צילומים: ג'ו לוצ'יאנו, אדיר יזירף .

תפריט
נגישות