על סף מלחמה באוקראינה: עמותת "יד עזר לחבר" שיגרה משלחת סיוע ופתחה בקייב סניף חדש עם מרכז לוגיסטי ענק שיתפקד כמוקד חירום לניצולי שואה במקרה ותיפרוץ מלחמה

  1. ראשי
  2. Events
  3. על סף מלחמה באוקראינה: עמותת "יד עזר לחבר" שיגרה משלחת סיוע ופתחה בקייב סניף חדש עם מרכז לוגיסטי ענק שיתפקד כמוקד חירום לניצולי שואה במקרה ותיפרוץ מלחמה

במזג אויר סוער של גשם וקור עז פתחה וחנכה הבוקר (שישי, 11.2.2022) עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה מר שמעון סבג את הסניף החדש שלה דווקא בעיר קייב בירת אוקראינה. המטרה היא שהסניף החדש יתפקד כמרכז לוגיסטי ענק וכמחסן חירום ומצוקה שישמש בשעות חירום  ומצוקה בשעת הצורך במידה ותיפרוץ מלחמה במקום.

במהלך פתיחת מחסן החירום הענקי שבקייב אמר הבוקר (שישי, 11.2) מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" מר שמעון סבג: "באוקראינה מתחילים להבין שהפלישה הרוסית קרובה מתמיד ויש אפשרות שרוסיה תפתח במתקפה מהירה קודם כל על עיר הבירה קייב, אלה הם ימים קריטיים כל כך של כמעט לחימה שתפרוץ באוקראינה.

פלישה רוסית לאוקראינה יכולה לקרות בכל עת, להערכתי בכל המערב כבר נערכו להסלמה של מלחמה, לכן ובהתאם לכך ממש לפני מספר ימים בגלל המתיחות הגוברת החלטתי להתארגן בדחיפות והשגתי את כל האישורים הנדרשים והמתאימים ליציאתה של משלחת סיוע מיוחדת של מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" בסיוע ה"סוכנות היהודית", שנחתה כבר אמש (חמישי, 10.2) בעיר קייב בירת אוקראינה".

עוד הוסיף נרגשות מר סבג בדבריו ואמר: "כמי שכבר טורח ועושה לילות כימים כבר למעלה מ- 3 עשורים לטובת רווחתם של ניצולי השואה במדינת ישראל, לא המתנתי ולא הססתי לרגע באירגון יציאתה של משלחת הסיוע של קבוצת מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" שתודרכו מבעוד מועד בישראל במיוחד עבור משימה חשובה זאת לטובתם של ניצולי השואה והיהודים בעיר קייב ובכלל בכל רחבי אוקראינה. כבר הבוקר, חברי המשלחת, המתנדבים ממלאים את המרכז הלוגיסטי החדש והענק שאירגנו ופתחנו במיוחד, ימים ספורים לפני המראתה של המשלחת לקייב, לטובת מטרה זאת באלפי מוצרי מזון הנארזים מיידית לחבילות מזון גדולות וגם בכמויות של אוכל חם. חשוב לי לציין כי מעבר לכמויות המזון העצומות המגיעות למרכז הלוגיסטי שלנו כאן בקייב, הצלחנו לארגן גם כמויות גדולות של בגדי חורף למינהם, הכוללים מעילים, צעיפים, חמצוואר, כפפות, ביגוד מיוחד המתאים למזג האוור הקר כאן בקייב וגם תנורי חימום ורדיאטורים לשעת הצורך".

משרד החוץ הישראלי פרסם הערב (שישי, 11.2.2022) אזהרת מסע לאוקראינה והוחלט לפנות מהמדינה את משפחות הדיפלומטים הישראלים בשל חשש מפלישה צבאית רוסית. אזהרת מסע דומה פורסמה כבר בארצות הברית, בריטניה, קנדה, אוסטרליה, יפן, אוסטריה, הולנד, ניו זילנד וקוראיה, ושורת מדינות אף פינו כבר את משפחות הדיפלומטים משטח אוקראינה.

בתוך כך יש לציין כי בתידרוך וישיבה דחופה שנערכה הערב (ראשון, 13.2.2022) במשרד החוץ שקיים שר החוץ יאיר לפיד, אמר לפיד כי ישראל מתכוננת לאפשרות של סגירת השמיים ואומר שלפי גורמי מודיעין אמריקניים יש חלון זמן קצר לצאת מאוקראינה.

עוד אמר שר החוץ לפיד בדבריו: "יכול להיות שאני מפגין יותר זהירות משרי חוץ אחרים כי יש לי בעיה שאין לשרי חוץ אחרים – שברוסיה ואוקראינה יש שתי קהילות יהודיות ענקיות וחלק מהאחריות שלנו זה לשמור עליהם וזה מחייב זהירות. עמדתנו היא שיש לעשות הכול למנוע עימות מזויין בין רוסיה לאוקראינה. באוקראינה יש בין 10,000 ל-15 אלף ישראלים, רובם בקייב. מתוכם 2,000 סטודנטים חלק גדול מהמגזר הערבי. 6,050 איש גסק נרשמו בלינק של השגרירות כדי לקבל מידע מיידי. כל אחד יקבל סמס בשעות הקרובות כדי לוודא שאנחנו בקשר איתם. יש עוד 6,000 שאנו צריכים ליצור איתם קשר ומנסים ליצור איתם קשר. יש קהילה יהודית גדולה, אחת הגדולות בעולם, ואנחנו בקשר איתם באמצעות השגריר סגנו וצוות השגרירות. בשבוע הקרוב יהיו 31 טיסות לישראל, כולן מלאות. יש חלון קצר לצאת לארץ. אני אומר לישראלים – תחזרו לישראל לפני שהאירוע יסתבך".

עוד אמר שר החוץ לפיד: "ישראל היא לא שחקן מעורב בעימות הרוסי-אוקראיני ולפיכך פועלת בזהירות. אני דיברתי עם שר החוץ הרוסי לברוב בעקבות בקשת מזכיר המדינה בלינקן, אבל זה לא שונה מניסיונות וממעורבות של מדינות מערב אחרות בתוך הפרשה הזאת. העם היהודי לא צריך את הניסיון האוקראיני כדי לדעת שלא צריך לסמוך על אף אחד חוץ מעצמנו.

אבא שלי הבין את זה בגטו, אנחנו את ביטחוננו לא שמים בידי אף אחד וביטחונה של ישראל נשען על צה"ל. האמריקנים לא מסתירים את דעתם וחושבים שהעימות הזה הולך לעימות גלוי. הם מנהלים איתנו דיאלוג, יש דעות לכאן ולכאן. אני חושב שאפשר למנוע את העימות הזה והדרך לעשות את זה היא לא לוותר על המסלול הדיפלומטי ולגרום לצדדים לתקשר ביניהם. ההערכות נחתכות כל יומיים-שלושה – על פי נתונים שמטיבם משתנים – אבל בסופו של דבר ההערכה הבסיסית שלנו היא שאת העימות הזה ניתן למנוע. אנו מקווים שהאירוע ייפתר בדרכים דיפלומטיות. יש לנו מחויבות לישראלים וליהודים. ישראל היא לא רק ארצם של הישראלים אלא בירתו של העם היהודי, ויש לנו אחריות לכל יהודי, ודאי ליהודי שנמצא באזור של צרה ומצוקה. הם צריכים לדעת שנהיה שם בשבילם אם וכאשר האירוע האוקראיני יסתבך. אנו פועלי לפי הערכות מצב עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון השונים. משרד החוץ נערך לזה ומוביל את האירוע, מבחינת הממשלה אנו הגורם המתכלל. ישראל היה המדינה היחידה שלא רק שלא הוציא דיפלומטים אלא תגברה את הדיפלומטים. אנשים מהצוות הקונסולרי יצאו מישראל לתגבר את השגרירות. אנחנו עובדים במתכונת חירום, עושים חיתוכי מצב כל כמה שעות. מתכוננים לאפשרות של סגירת השמיים למרות שכרגע זה לא הולך לקרות. פתחנו אפשרות להוציא ישראלים ויהודים מאוקראינה גם באופן יבשתי דרך פולין, הונגריה, רומניה, סלובקיה ומולדובה".

צילומים: מירב בן שלום, קייב, אוקראינה. צילומי ארכיון: ג'ו לוצ'יאנו.

תפריט
נגישות