מלחמה באירופה: עמותת "יד עזר לחבר" מסייעת לסוכנות היהודית במבצע הצלת יהודי אוקראינה

  1. ראשי
  2. Events
  3. מלחמה באירופה: עמותת "יד עזר לחבר" מסייעת לסוכנות היהודית במבצע הצלת יהודי אוקראינה

הימים ממשיכים להיות קשים וטרגיים של לחימה כבדה שפרצה כבר למעלה משבועיים באוקראינה, היום (שבת, 12.3.2022) זהו כבר היום ה-17 ללחימה הקשה באוקראינה. המשלחת ההומניטרית הגדולה של עמותת "יד עזר לחבר" בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג ממשיכה בעבודתה ובסיועה מסביב לשעון במבצע חילוצם של אלפי הפליטים והיהודים המבקשים להימלט לישראל. המשרדים הראשיים של עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה כבר למעלה משבועיים הפכו עם פלישת הרוסים לאוקראינה להיות המטה המרכזי ומתפקדים כחמ"ל מבצעי של העמותה למען היהודים והפליטים באוקראינה.

במהלך המבצע של חילוץ אישה קשישה הנושקת לגיל 90, אמר הבוקר (שישי, 11.3.2022) שמעון סבג: "זאת טרגדיה הומניטרית ופגיעה קשה מאוד באזרחים חפים מפשע, רוסיה עלולה לדרדר את כל אירופה לתוהו ובוהו, חשוב לי ביותר עכשיו להראות סולידריות עם הקהילה היהודית באוקראינה. מבצע חילוץ הפליטים והיהודים בעיצומו ומנוהל על ידי "הסוכנות היהודית" בצורה מרשימה ומקצועית. את משלחת הסוכנות היהודית מוביל יו"ר הסוכנות בפועל ויו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל.אני רוצה לברך מקרב לב את יעקב חגואל ואת כל הצוות שלו המטפלים בצורה מרגשת ומדהימה בהצלת יהודים והבאתם לארץ ישראל. הסוכנות דואגת ומסייעת לכולם, לפעמים היא עושה זאת תחת סיכון אדיר וגם תחת אש ובין השאר היא כבר סידרה לפליטים מלון בוורשה ללינה ולמגורים ממש זמניים. כיהודי, מרומם את הרוח לראות את יו"ר הסוכנות היהודית וכל הצוות שלו העושים לילות כימים בעבודת קודש זאת.

הפליטים סובלים. קשה מאוד לראות את התורים הארוכים. אנשים עומדים שעות ארוכות על הרגליים, מחפשים מזון. זה מזכיר לכל מי שמביט על זה מראות מההיסטוריה שחשבנו שכבר לא נראה. מידיי יום מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" מחלקים אלפי מנות לפליטים שעמדו בתור. נתנו שמיכות, אוכל, עוגות, תחליפי חלב אם לתינוקות, מים חמים. כל מה שאפשר, יש לכולנו גאווה עצומה על כך ש-77 שנה לאחר שרבים לא סייעו ליהודים בתקופת השואה, אנחנו מסייעים לעם האוקראיני בשעתו הקשה".

אנחנו בעמותת "יד עזר לחבר" לא נסגור לעולם את שערינו וגם לא את ליבנו בפני אנשים פליטים אם הם יהודים או לא יהודים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה, זאת היא חובתינו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים. חשוב לי ביותר עכשיו להראות סולידריות עם הקהילה היהודית באוקראינה וגם עם הלא יהודית באוקראינה. במדינת ישראל כיום יש קרוב לתשעה מיליון תושבים ובטוחני שהזהות היהודית שלנו לא תפגע מעוד כמה אלפי פליטים שיגיעו לישראל. להיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות. עמותת "יד עזר לחבר" הגיעה לכאן לאוקראינה זאת כבר הפעם השלישית בחודשיים האחרונים ותמשיך לעשות לילות כימים וכל שביכולתה על מנת לסייע ולעזור ככל שניתן !"

עוד הוסיף נרגשות בדבריו מר סבג ואמר: "הרבה סבל ומראות קשים. אפילו שאנחנו היהודים לא קיבלנו עזרה מהעם האוקראיני בעבר, אנחנו דואגים לכולם בגבולות. במזון, אין הפרדה. לראות יד מושטת למזון זה קשה, כואב לי הלב כשאני נותן חפיסת שוקולד לילדה קטנה, רק לראות את החיוך שלה על פניה זה עושה אותי מאושר אך ביחד עם זאת כואב לי הלב,

המראות האלה קשים לי מאוד. אצלנו, בעמותת "יד עזר לחבר" עומד מוקד החירום והמצוקה של העמותה 24 שעות ביממה ומסביב לשעון לרשות הסוכנות היהודית, מוקד החירום שלנו זמין לפניות של יהודי אוקראינה הזקוקים לסיוע. במוקד יושבים מתנדבים שנענו לקריאתינו הדחופה לסייע והם דוברי השפה הרוסית וניתן להיעזר בהם בכל רגע ורגע, מספר הטלפון של מוקד החירום הוא 8607*".

עמותת "יד עזר לחבר" פתחה כבר לפני כחודשיים בעיר קייב בירת אוקראינה את הסניף החדש שלה וביום ולפני כשבועיים פתחה גם גם סניף נוסף גדול בעיר לבוב היא העיר המערבית של אוקראינה בגבול עם פולין שהפכה תוך מספר שעות ספורות למוקד מקלט למאות אלפי אנשים הנואשים לעבור את הגבול לפולין.

המטרה היא ש- 2 הסניפים החדשים שלנו למעשה כבר מתפקדים כמרכזים לוגיסטיים ענקיים וכמחסני חירום ומצוקה בהם מחולקים מידיי יום חבילות מזון וגם ביגוד חורף, המרכזים עובדים מסביב לשעון וללא רגע אחד של מנוחה. מתנדבי העמותה עובדים ללא לאות בתנאים קשים של קור עז ושלג כבד ובתנאים של של סיכון ותחת לחימה ומסייעים ככל שניתן בעזרה ובסיוע לתושבי אוקראינה, הנאלצים להגיע לגבולות.

בנוסף נציין כי עמותת "יד עזר לחבר" מעמידה במוקד החירום לרשות ניצולי השואה את רופאת העמותה, הד"ר איזבלה גרינברג לרפואת מבוגרים, המעניקה ייעוץ מיידי און ליין במידת הצורך מישראל. הד"ר גרינברג היא מבכירי הרופאים הפסיכיאטרים לשעבר במחלקה הפסיכיאטרית בקריה הרפואית לבריאות האדם בבית החולים "רמב״ם" והיא מומחית לפסיכיאטריה ומנהלת השירות הפסיכוגריאטרי לשעבר של בי"ח זה. בשנת 2017 העניקה עמותת "יד עזר לחבר" לד"ר איזבלה גרינברג את פרס "מפעל חיים" על תרומתה העצומה וסיועה במשך קרוב ל-20 שנה לניצולי שואה מ״הבית החם״ של העמותה וגם מחוצה לו. בשנת 2018 הוענק לד"ר גרינברג התואר הרם והנכסף "יקיר חיפה".

צילומים: דוד סבג וחברי המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" לאוקראינה, יוסף הירש, אדיר יזירף.

תפריט
נגישות