מרגש: בטקס מיוחד צויין יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה בו נשאה את אש לפיד הזיכרון ניצולת השואה שליה קנבסקי בת 85 מחארקוב אוקראינה

  1. ראשי
  2. Events
  3. מרגש: בטקס מיוחד צויין יום הזיכרון לשואה ולגבורה בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה בו נשאה את אש לפיד הזיכרון ניצולת השואה שליה קנבסקי בת 85 מחארקוב אוקראינה

לאחר פגרת הקורונה בת השנתיים נערך היום (חמישי, 28.4.2022) לעיניי קהל רב הטקס המרגש לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ב (2022). הטקס החל בהדלקת אש לפיד הזיכרון שאותו השיאו שני ניצולות שואה ששרדו את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ, וברגן בלזן, יהודית הרשקוביץ בת 93 מהונגריה ששרדה בגבורה אמיצה את מחנה ההשמדה אושוויץ וניצולת השואה טובה רינגר בת 98 מפולין, אליהם הצטרפה ניצולת השואה שליה קנבסקי בת 85, מחארקוב באוקראינה, שביתה הופגז ותחת אש כבדה והפגזות, במבצע מורכב ומסובך ללא לאות ובחירוף נפש חולצה ע"י חברי המשלחת ההומניטרית של העמותה באוקראינה ולפני 48 שעות נחתה בנתב"ג והגיעה אל קריית החסד של העמותה בחיפה.

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג אמר לקראת תום הטקס: "כולי התרגשות אדירה לראות את ניצולת השואה שחילצנו במו ידינו לפני מספר שבועות באוקראינה, כולי מאושר לראות אותה כאן אצלנו היום נושאת את משואת הזיכרון לזכר ששת המיליונים. זהו הזמן וזהו גם הרגע להצדיע לניצולי השואה, שורדי השואה, בואו לכבד את זיכרם של הניספים ! ניצולי השואה הם הגיבורים האמיתיים של כולנו !".

הטקס נערך במעמד חברי כנסת בהם חבר הכנסת ושר המודיעין לשעבר אלי כהן שאמר בנאומו המרגש: "יש קשר בין זוועות השואה למלחמת רוסיה אוקראינה המלחמה שעדיין לא נגמרה. במהלך השואה נאלצו חלק מהיהודים להסתיר את יהדותם על מנת להציל את נפשם, היום לעומת זאת במלחמת רוסיה אוקראינה ישנם רבים שעושים הכל על מנת להוכיח את יהדותם על מנת לזכות לעלות לארץ ישראל. ההבדל היחיד בין שתי המאורעות הוא אחד מדינת ישראל. עם ישראל חי !"

עוד נטלו חלק באירוע גם חברת הכנסת גילה גמליאל שאמרה בנאומה: "161,400 שורדי שואה חיים כיום בישראל. זהו אחד המספרים החשובים שעלינו לזכור בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מספר שעומדים מאחוריו עולמות שלמים, סיפורי גבורה שלמים, ותולדות חיים שעלינו להנציח. זוהי האחריות והחובה המוסרית שלנו – כיהודים, כישראלים וכבני אדם. רק כך נוכל להבטיח. מרגש לחבק באהבה והערכה עצומה את שורדות ושורשי השואה כאן בטקס של עמותת ״יד עזר לחבר״. יום הזיכרון לשואה ולגבורה מנציח את זכרם של הנרצחות והנרצחים, מחזק את מורשתם של השורדות והשורדים, ומזכיר לנו שכל מה שיש לנו היום – לא מובן מאליו. עלינו לשמר זאת באמצעות חיזוק אחדות ישראל, אהבת איש את רעהו, והעצמת החוסן המוסרי שלנו.

עוד בנאומה המרגש הוסיפה בהתרגשות חברת הכנסת גילה גמליאל ואמרה: "הסיפור שמלווה אותי ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא סיפורה של משפחתה של אמי, עליזה (גלאם) גמליאל ז״ל, ששכלה את סבה שעיה ואחותה מסעודה במחנה הריכוז ג'אדו בלוב. לא אשכח לעולם את תעצומות הנפש של אימי, שעלתה ארצה יחד עם משפחתה ששרדה וחינכה אותנו לאהבת המולדת והאדם. נזכור ולא נשכח. לעולם לא עוד".

עוד נטלו חלק באירוע גם חברת הכנסת אתי עטיה, וחברת הכנסת ענבר בזק, חברי מועצת העיר קיריל קארטניק וניר שובר, אישי ציבור, ניצולי שואה רבים חלקם דיירי הבית החם של ניצולי השואה של העמותה, שגרירים וקונסולים מהמדינות השונות, חיילים, שוטרים, תלמידי בתי הספר ועוד.

במהלך הטקס הוענקו פרס מגן צדק חברתי על תרומתם לקהילה, לדודו בזק דובר מכבי חיפה ולניצול השואה מר זכריה דרוקר על הבניה וההתיישבות הארץ בארץ ישראל.

בנימוקי ההחלטה נכתב: "עמותת 'יד עזר לחבר', החליטה פה אחד להעניק לדובר מועדון הכדורגל מכבי חיפה, מר דודו בזק, במסגרת טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה את פרס: 'מגן הצדק החברתי' על פעילותו המבורכת ומעורבותו המיוחדת בכל הנוגע לעשייה עם ניצולי השואה מהבית החם ברחוב קסל, חיפה".

על החלק האמנותי של הטקס היה השחקן ידיד העמותה והמתנדב הוותיק של עמותת "יד עזר לחבר" גיל דנינו בקטע משחק מרגש ביותר על "הכנר מבירקנאו", זאת היא עדותו של ניצול השואה מסלוניקי ג'אק סטרומזה שהלך לעולמו בשנת 2010 והוא בגיל 97, באותו הרגע בדיוק של הצגת קטע המשחק היה ניתן להבחין בנקל כי רבים מהאורחים בקהל מזילים דימעה ממשחקו המרגש של דנינו. עוד הופיע בשירה גם הזמר גדעון לייבוביץ מתנדב העמותה הוותיק.

בתום הטקס הקהל הוזמן לביקור וסיור במוזיאון השואה של העמותה הנמצא במתחם העמותה בו הושקה לאחרונה בתערוכת הקבע של המוזיאון במסגרת המיזם הקהילתי החדש "Live Forever" ההולוגרמה החדשה של ניצולת השואה מהונגריה, בת 93, הגב' יהודית הרשקוביץ, המתגוררת כיום ב"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה ששרדה בגבורה אמיצה את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ.

צילומים: יוסף הירש, דוד סבג, טטיאנה קלימוביץ, עמותת "יד עזר לחבר".

 

תפריט
נגישות