"שהחיינו וקיימנו": ברוב פאר והדר חגגה עמותת "יד עזר לחבר" בר ובת מצווה מאוחרת בכותל המערבי לניצולי שואה שחילצה מהתופת במלחמה באוקראינה

  1. ראשי
  2. Events
  3. "שהחיינו וקיימנו": ברוב פאר והדר חגגה עמותת "יד עזר לחבר" בר ובת מצווה מאוחרת בכותל המערבי לניצולי שואה שחילצה מהתופת במלחמה באוקראינה

באיחור של למעלה מ 70 שנה ויותר וברוב פאר והדר חגגה בתחילת השבוע (שני, 15.8.2022) עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה באירוע מיוחד, מרגש ביותר ומכונן בכותל המערבי בירושלים שריד בית מקדשנו את טקס וחגיגת בר ובת מצווה מאוחרת ומרשימה לעשרות ניצולי שואה שגזל מהם הצורר הנאצי בתקופתם בשואה, שחילצה ממש לפני כשלושה חודשים ללא ליאות ובחירוף נפש תחת אש הפגזות והפצצות המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" במלחמה באוקראינה.

טקס בר ובת המצווה שנערך בכותל המערבי בירושלים כלל כמובן גם הנחת תפילין ועלייה לתורה כדת משה וישראל ונערך במעמד נציגי רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים הרה”ג כבוד הרב שמואל רבינוביץ שליט”א, רבה הוותיק של עמותת "יד עזר לחבר" כבוד הרב יעקב ממן שהניח על ידם של ניצולי השואה מאוקראינה תפילין ואף ברכו יחד בברכה "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה". במילים מרגשות אלו קרא בוריס וינוגרדוב ניצול השואה בן ה- 86 מחרקוב שבאוקראינה שציין לראשונה בחייו, את בר המצווה שלו. התרגשות גדולה וניכרת היתה על פניהן של הכלות בנות המצווה והחתנים בני המצווה.

"אני ניצחתי, אני ניצחתי, כי אני חוגגת היום כאן בכותל המערבי בירושלים את חגיגת בת המצווה שלי" כך אמרה בהתרגשות עצומה שליה קנייבסקי בת ה- 85 ניצולת השואה מחרקוב שבאוקראינה שביתה הופגז ותחת אש כבדה והפצצות, במבצע מורכב ומסובך ללא לאות ובחירוף נפש חולצה לפני כ- 4 חודשים ע"י חברי המשלחת ההומניטרית של העמותה באוקראינה שמתגוררת כיום בשקט ובשלווה ב"בית החם של ניצולי השואה" של עמותת "יד עזר לחבר" הנמצאת בקריית החסד שלה הפרוסה על 3 רחובות בחיפה.

"הרגשתי היום שסגרתי מעגל, אני כל כך מאושרת, עבורי זהו יום של ניצחון אמיתי. ברגע מכונן זה ברצוני להודות מקרב לב לכל אלה שטרחו ועמלו לילות כימים למעני בחגיגת מרגשת ורב רושם זאת של בת המצווה שלי, למנכ"ל העמותה ומייסדה מר שמעון סבג שגם עושה וטורח לכל הזקוק לי בבית החם של ניצולי השואה בו אני מתגוררת בחיפה". אירוע מרגש ורב רושם זה שישאר חרוט במוחי ועימי לכל חיי ולנצח. אם האירוע הזה לא היה מתקיים בזכותכם ב"יד עזר לחבר", אף אחד אחר לא היה מקיים אותו, כף רגלי מעולם לא דרכה כאן בכותל המערבי בירושלים וזאת הפעם הראשונה עבורי כאן".

במהלך חגיגת בר ובת מצווה לכלות ולחתני המצווה אמר בהתרגשות אדירה כשהוא גם דומע בעיניו שמעון סבג מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר": "למען האמת, אירגנתי וערכתי לאורך שלושה עשורים, 30 שנות קיומה של העמותה מאות טקסי בר ובת מצווה המוניים כאלה וגם בכותל לניצולי שואה, אבל האירוע המיוחד הזה האפיל על כולם, ההתרגשות ממש עצומה. אומנם התחושה שונה הפעם, וזאת בגלל שאנחנו, עם המשלחת ההומניטרית של עמותת "יד עזר לחבר" חילצנו את ניצולי השואה האלה מההפגזות הקשות וההפצצות הכבדות תחת אש ללא ליאות, בחירוף נפש ובדרכים לא דרכים את ניצולי השואה האלה שהבאנו אותם אל המנוחה והנחלה אצלנו להתגורר בבית החם של ניצולי השואה של העמותה בחיפה".

"כל כך חשוב לכל ילד לחגוג בר מצווה ולכל ילדה בת מצווה, אירוע שנזכר בחייהם לנצח נצחים. כואב ועצוב שאותם ניצולי שואה שהיו בתקופת הצורר הנאצי כנערים קטנים, ולא זכו לחגוג את חגיגת הבר מצוה שלהם שהוא אירוע מכונן וחשוב. היום כאן ברחבת הכותל המערבי בירושלים החזרנו לניצולי השואה להם את חגיגת בר ובת המצווה שלהם אותה גזלו להם הנאצים".

עוד הוסיף מר סבג נרגשות בדבריו ואמר: "ניצולי השואה, אתם הם הגיבורים האמיתיים של כולנו ובזכותם אנחנו כאן היום ! ניצולי השואה הם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך. אני גאה ומתרגש ללוות את ניצולי השואה בבר ובת המצווה המאוחרת שלהם. אין לי מילים לתאר את גודל המעמד וחשיבותו אל מול הזוועות שעבר העם היהודי.

יש קשר בין זוועות השואה למלחמת רוסיה אוקראינה המלחמה שעדיין לא נגמרה. במהלך השואה נאלצו חלק מהיהודים להסתיר את יהדותם על מנת להציל את נפשם, היום לעומת זאת במלחמת רוסיה אוקראינה ישנם רבים שעושים הכל על מנת להוכיח את יהדותם על מנת לזכות לעלות לארץ ישראל. ההבדל היחיד בין שתי המאורעות הוא אחד מדינת ישראל. עם ישראל חי !".

ניצולי השואה זכו ליום מרגש מאד בחייהם. עין לא נותרה יבשה בקהל, שנכח הבוקר ברחבת הכותל המערבי בירושלים. חתני הבר מצווה קיבלו בכותל במתנה תפילין מהודרות ונערכה להם עליה לתורה עם תשומת לב אישית לכל אחד. יש לציין כי חגיגת בר מצווה זאת גילתה הרבה התעניינות על ידי ציוותי טלויזיה ותקשורת רבים מהארץ ומהעולם.

צילום סטילס ווידאו: יוסף הירש, עריכת וידאו: שקד ארמה.

תפריט
נגישות