"יום השואה הבינלאומי 2023" צויין באירוע ובטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. Events
  3. "יום השואה הבינלאומי 2023" צויין באירוע ובטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

"כאן בארצנו הקטנטונת עדיין לא ניתנה מלוא תשומת הלב לניצולי השואה החיים בקרבנו" כך אמר הערב (חמישי, 26.1.2023) מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה שמעון סבג בטקס ובאירוע המרכזי והמיוחד לציון "יום השואה הבינלאומי 2023" שנערך באולם "מרכז קריגר לאמנויות הבמה" בחיפה אותו יזמה והפיקה עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה.

"יום השואה הבינלאומי 2023" מצויין ברבים ממדינות העולם כשגם עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה ציינה היום (חמישי, 26.1.2023) את יום חשוב זה. העמותה היא אחת מהיחידות בארץ המציינת מידיי שנה את היום החל משנת 2006 בטקס מרגש ומיוחד לזיכרם של אחינו ואחיותינו ששת המיליונים הקורבנות שנרצחו ונספו בתקופת השואה ע"י הנאצים ועוזריהם. על פי החלטת האו"ם (האומות המאוחדות) יום השואה הבינלאומי מצויין מידיי שנה ב-27 בינואר, התאריך שבו שוחרר ב-1945 מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים.

השנה, טקס "יום השואה הבינלאומי 2023" אותו יוזמת ומפיקה העמותה מידיי שנה התקיים במעמד כבוד שר החוץ וידיד העמותה חבר הכנסת אלי כהן, חברי כנסת רבים בהם חבר הכנסת אריאל קלנר, חבר הכנסת אלי דלל, אישי ציבור רבים בהם ראש העיר חיפה הד"ר עינת קליש רותם, נשיא מועדון הכדורגל מכבי חיפה יעקב (יענקלה) שחר מאות ניצולי שואה מחיפה והצפון, שגרירים וקונסולים רבים מהמדינות השונות בהם שגרירת נורבגיה, שגרירית צכ'יה וקונסול יוון בישראל בחיפה מר קוסטנטין זינוביוס ועוד, כמו – כן נטלו חלק באירוע גם יחידות צה"ל ומשטרת ישראל, תלמידי בתי הספר ועוד. על ההנחיה היה העיתונאי ואיש הטלוויזיה הוותיק גלעד עדין שהנחה את הטקס בחן רב ובטוב טעם בשפה העברית וגם בשפה האנגלית.

בתחילת הטקס הודלק אש הלפיד לזכר הניספים ע"י הגב' יהודית הרשקוביץ בת ה-94 מהונגריה, דיירת ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה, לאחר מכן החזן חיים גרינשטיין נשא תפילת "אל מלא רחמים" וניצול השואה מפולין יעקב גרוסמן אמר "קדיש" לזכר קורבנות השואה. קטע משחק עצום ומרגש בוצע ע"י ידיד העמותה הוותיק ומתנדב העמותה השחקן גיל דנינו על "הכנר מבירקנאו", זאת היא עדותו של ניצול השואה מסלוניקי ג'אק סטרומזה שהלך לעולמו בשנת 2010 והוא בגיל 97, באותו הרגע בדיוק של הצגת קטע המשחק היה ניתן להבחין בנקל כי רבים מהאורחים בקהל מזילים דימעה ממשחקו המרגש של דנינו.

במהלך האירוע המרגש אמר מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג: "השנה הענקנו לאירוע היבט נוסף ואחד הרגעים המרגשים באירוע כפי שראיתם כאן על הבמה הערב, היה כשלראשונה עלתה לשיר מקהלה של ניצולות השואה המבוגרת בעולם שכל חברותיה הן ניצולות שואה המתגוררות בבית החם של העמותה. המקהלה שרה את "שרדתי" הוא הימנון העמותה ושיר מקורי על ההישרדות בגיטאות ובמחנות בזמן השואה וכל זאת הודות לעמל רב של הזמרת אילנה אביטל שכתבה והלחינה את השיר וגם הדריכה את חברות הלהקה. אביטל, טרחה לילות כימים עם המקהלה בחזרות לאירוע וזאת על מנת לשפר את היכולות הווקליות של הזמרות ניצולות השואה שמרביתן כבר מגיעות לגיל התשעים ואחרות עברו מזמן את השמונים. המקהלה עשויה להיכנס בקרוב לספר השיאים של גינס".

בתוך כך יש לציין כי הגיל הממוצע של כל 12 הזמרות במקהלה הוא 92 ועל פי המידע שיש כרגע בעמותה, מדובר במקהלת הזמרות המבוגרת ביותר בעולם, בין חברותיה אפשר למצוא את אסתי ליבר ניצולת שואה בת 86 וזלדה סגל בת 92 שתיהן מפולין, סופי לייבוביץ ניצולת שואה בת 95, ריטה ברקוביץ בת 91, סלינה שטיינפלד בת 88 וחיה כספי בת 90 ארבעתן ניצולות שואה מרומניה ועוד. יש לציין כי אחת מחברות הלהקה ששרה הערב בטקס המרגש נמצאת גם שליה קנייבסקי בת 86 ניצולת שואה מחרקוב שבאוקראינה, שביתה הופגז לפני כשנה בפלישה הרוסית לאוקראינה. קנייבסקי חולצה תחת אש כבדה בדרכים לא דרכים במבצע מורכב ומסובך, ללא ליאות ועם המון הקרבה וחירוף נפש ע"י חברי המשלחת ההומניטרית של העמותה באוקראינה לפני כשנה. כיום מתגוררת קנייבסקי בשקט ובשלווה כדיירת מן המניין ב'בית החם' בקריית החסד של העמותה בחיפה.

רגע אחד קטן לפני עלייתן של חברות המקהלה לבמה, אמרה בהתרגשות רבה הזמרת אילנה אביטל מדריכת המקהלה שגם כתבה והלחינה את השיר "שרדתי": "כבוד גדול לי וזה עצום לחבור שוב לעמותת "יד עזר לחבר" המפעילה בית חם לניצולי שואה, אין לי צל של ספק שהיה זה הערב אירוע מעצים ומאוד מרגש. עלינו לבמה, מקהלת ניצולות השואה ואני ובטוחני ואין לי צל של ספק שריגשנו את כל 500 האנשים והאורחים הרבים שנכחו ומילאו את האולם, רק אהבת חינם תנצח ביקום המדהים הזה שלנו".

שר החוץ חבר הכנסת  אלי כהן שבעצמו מתנדב בעמותה ומבקר אותה לעיתים קרובות במהלך השנה וזאת למרות עיסוקיו הרבים אמר בין היתר כי "עמותת יד עזר לחבר חרטה על דגלה עזרה וסיוע לניצולי שואה ומכאן היא שואבת את עוצמתה. אין ספק שהודות לשמעון סבג המנכל והמייסד של העמותה קם כאן גוף שיודע לסייע מבלי להמתין לסיוע מהרשויות ועל כך הוא ראוי לשבח".

בעקבות החלטתו של הוועד המנהל של עמותת "יד עזר לחבר" הוענק במהלך הערב "אות עיטור הכבוד" מטעם ניצולי השואה למספר אישים שתרומתם המבורכת, רבת השנים וההיקף סייעה רבות לניצולי השואה ולטובת אוכלוסיית ניצולי השואה במדינת ישראל, אישים שפתחו את ליבם ובזכותם תנאי חייהם של מספר רב של ניצולי שואה שופרו לעין ארוך. בין עיטורי הכבוד הוענק עיטור כבוד לבעליו ונשיאה של מועדון הכדורגל "מכבי חיפה" מר יעקב (יענקלה) שחר שמעורבותו הרבה שלו ושל כל שחקני קבוצות המועדון, הבוגרים, הנוער, הנערים והילדים משמחים מאוד ומאירים את ליבם של כל דיירי הבית החם של ניצולי השואה בפעילותם רבת השנים השוטפת והמבורכת.

לאחר הענקת עיטור הכבוד לשחר אמר מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג: "קבוצת מכבי חיפה לא מובילה את ליגת העל בכדורגל רק על המגרש, רוח הניצחון של קבוצת מכבי חיפה בניהולו של יעקב שחר פוגשת את רוח הניצחון של ניצולי השואה גם מחוץ למגרש. קבוצת מכבי חיפה מאמצת את ניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" כבר מספר רב של שנים ומסייעת לניצולי השואה במגוון רב של פעילויות לאורך כל ימות השנה.

כולי נרגש כאן היום בטקס זה, לראות את כל האורחים החשובים שהגיעו לטקס ולכבד את ניצולי השואה, זה עושה אותי חד משמעית מאושר לראות כאן באולם את קבוצת נערים ג' של מועדון הכדורגל "מכבי חיפה", מועדון כדורגל שהוא אחד ממועדוני הכדורגל החברתיים שאני מכיר ואם לא החברתי ביותר במדינת ישראל. למועדון הכדורגל מכבי חיפה יש קשר הדוק ורב שנים עם ניצולי השואה שלנו. זה כלל לא מובן מאליו שמכבי חיפה גם עוצרת את אימוניה ופעילותה השוטפת של שחקניה בכל קבוצות המועדון מקטן ועד גדול ומקדישה מזמנם רק על מנת לפגוש את ניצולי השואה, לבקר במוזיאון השואה שלנו ועוד, כל זה מראה את הלב האנושי הפועם במועדון ואת החשיבות המדהימה של המועדון לנתינה ללא גבולות למען הקהילה".

במהלך האירוע הודה יעקב שחר נשיא מועדון הכדורגל "מכבי חיפה" למר שמעון סבג לעמותה ואמר: "מכבי חיפה דוגלת בחינוך שחקניה מגיל צעיר והתרומה לקהילה הן לניצולי שואה והן בכלל היא נר לרגלי המועדון"

עוד הוענק "אות עיטור הכבוד" מטעם ניצולי השואה גם לנציא "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים" מר דיייד פארסונס, לתורם יאן פישר מגרמניה, לגיא סמילוביץ מקרן "סקורה" לרווחת ניצולי השואה ולמתנדב הוותיק אריה בורנשטיין, על תרומתם וסיועם רב השנים למען רווחתם של ניצולי השואה של העמותה.

כמו כן העניקה העמותה גם תעודות הוקרה נוספים למספר אישים נוספים בהם גם מר דוד שחר סגן ראש העיר טירת הכרמל ועוד, שתרמו ופעלו למען העמותה.

עוד אמר נרגשות סבג: "גם היום זו האחריות שלנו להשמיע את קולנו ולזכור את הסבל הנורא שעברו האנשים שחלקם לשמחתי עוד יושבים כאן עימנו. אני תמיד אומר וגם הפעם אומר שיש לי בלב תפילה אחת: שיגיע היום שבו לניצולי השואה לא יחסר דבר. נמשיך לאתר את ניצולי השואה שסובלים ממחסור ונסייע להם ככל שרק נוכל, אני ניצב כאן כל שנה ולא מבין למה יש עוד ניצולי שואה רבים שלא צמיד מצליחים להגיע לארוחה חמה בכל יום. זהו הזמן וזהו גם הרגע להצדיע לניצולי השואה ניצולי השואה הם הגיבורים האמיתיים של כולנו ובזכותם אנו חיים כאן היום, ניצולי השואה הם האור שמאיר את האנושות כשהעולם חשוך".

על פי הנתונים האחרונים ועל פי רקע המלחמה באוקראינה בשנה האחרונה, שנת 2022 הייתה שנת שיא בעליית ניצולי שואה לישראל, בשנה האחרונה הלכו לעולמם בישראל 15,193 ניצולי שואה. סך הכול, בישראל חיים כיום 150,600 ניצולי שואה וגילם הממוצע הוא 85.7. למעלה מ־1,100 כבר חצו ועברו את גיל 100. העיר חיפה היא העיר שבה מתגוררים הכי הרבה ניצולים: 11,200 ניצולי שואה, אחריה ירושלים עם 9,400, ותל אביב עם 8,000 ניצולי שואה.

גלריית צילומים נרחבת מן האירוע: יוסף הירש, ראובן כהן, עדי לסקר, חגית אברהם, מאור קורקוס.

תפריט
נגישות