מלחמה באירופה: מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג נטל חלק במשלחת שר החוץ אלי כהן לקייב שבאוקראינה

  1. ראשי
  2. Events
  3. מלחמה באירופה: מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג נטל חלק במשלחת שר החוץ אלי כהן לקייב שבאוקראינה

תחת סידורי אבטחה כבדים, נחתו הבוקר (חמישי, 16.2.2023) שר החוץ אלי כהן ופמלייתו בהם מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה שמעון סבג בעיר קייב בירת אוקראינה, במהלך הביקור המרגש נפגשו שר החוץ כהן וסבג גם עם מקבילו של שר החוץ כהן – שר החוץ האוקראיני דמיטרו קולבה. הביקור שהיה אמור להתקיים לפני כשבוע ונדחה בעקבות רעידת האדמה בטורקיה, יכלול בהמשך גם פגישה אישית שלהם עם נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי.

את הפמלייה קיבל הבוקר גם יו"ר פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה, הרב מאיר סטמבלר, שקיבל את פניהם של שר החוץ כהן ובשם רבני ויהודי אוקראינה הודה להם על ביקוריהם. יו"ר פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה, הרב מאיר סטמבלר, קיבל את פניהם של שר החוץ כהן ומר סבג ובשם רבני ויהודי אוקראינה הודה להם על ביקורהם. עוד ביקר שר החוץ כהן וכל פמלייתו גם בביתה של ז׳נטה בוטנקו, קשישה יהודיה בת 84 שביתה הופגז קשות ונפגע מפגז רוסי בעיר בוצ'ה, בה טבחו הרוסים ביותר מ-300 אוקראינים.

יש לציין כי הביקור שהיה אמור להתקיים לפני כשבוע, נדחה בעקבות רעידת האדמה בטורקיה. שמעון סבג, שר החוץ אלי כהן ופמלייתו שעשו את הדרך הארוכה מפולין לאוקראינה ברכבת לילה ממוגנת אמורים עוד להיפגש במהלך היום גם עם וולודמיר זלנסקי נשיא אוקראינה.

הבוקר, הגיע סבג עם השר כהן ביחד עם שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי, לטקס של הקהילה היהודית לזיכרם של עשרות אלפי היהודים שנרצחו במהלך השואה בגיא ההריגה ב"באבי יאר". היה זה טקס הזכרון ליהודי אוקראינה, בו נטע עץ שר החוץ כהן בחורשה הסמוכה לאנדרטה ביחד עם רבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ' וגם עם הרב הראשי לאוקראינה הרב משה אסמן. במקביל לפגישות המדיניות של פמליית שר החוץ בקייב, הם הגיעו הבוקר לטקס מרגש של הקהילה היהודית לזכרם של עשרות אלפי היהודים שנרצחו במהלך השואה בגיא ההריגה "באבי יאר" שם נרצחו ע"י הנאצים עשרות אלפי יהודים בתקופת השואה. טקס הזיכרון נפתח בנטיעת עץ בחורשה הסמוכה לאנדרטה על ידי שר החוץ אלי כהן, שגריר ישראל באוקראינה ורבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ'.

בתוך כך יש לציין כי במהלך הביקור צפוי שר החוץ אלי כהן להגיע לביקור גם במשרדי עמותת "יד עזר לחבר" שפתחה בעיר קייב כבר למעלה משנה, חודשיים לתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה. שם יקבל השר סקירה מקיפה על פעילותה של העמותה במרכז החירום שלה בקייב.

במהלך הביקור המרגש בעיר בוצ'ה אמר שמעון סבג: "הגענו היום לבוצ'ה והייתי כאן גם לפני כחצי שנה, זהו אחד המקומות ששרדו תקופות קשות ביותר, שנהרגו בו לא מעט אנשים חפים מפשע. אפשר לומר בצורה ברורה שאי אפשר להישאר אדישים למראות קברי האחים שראינו. אנחנו מקווים שגם במקום הזה יוכלו לחזור לימים שקטים וטובים יותר שינציחו גם את הזיכרונות של אלו שאיבדו את חייהם בטרגדיה הנוראה שקרתה לעם האוקראיני. עמותת "יד עזר לחבר" מסייעת לניצולי שואה למעלה מ-3 עשורים בישראל ועם פרוץ המלחמה הקשה באוקראינה היתה לי מחויבת להושיט יד לכל ניצול שואה וקשיש יהודי ויהודיה, בשעתם הקשה.

עמותת "יד עזר לחבר" היתה הראשונה שפתחה את משרדה ואת מחסני החירום שלה בעיר לבוב שבפולין ששימש מחנה מעבר, ומספר חודשים אחר כך פתחה העמותה את מחסני החירום שלה בעיר קייב בירת אוקראינה וזאת לפני 3 חודשים לתחילת פרוץ הפלישה הרוסית לאוקראינה, כמו כן פתחה העמותה סניף נוסף גם בעיר לבוב שבפולין. עם תחילת המלחמה באוקראינה שלחה והוציאה העמותה מיידית משלחת סיוע הומניטרי הנמצאת שם עם חבריה עד עצם היום הזה. חברי המשלחת חילצו בדרכים לא דרכים וללא ליאות ועם המון הקרבה ובחירוף נפש עשרות ניצולי שואה, קשישים וגם אזרחים מאיזורי הקרבות הקשים וההפגזות הכבדות.

אנחנו בעמותת "יד עזר לחבר" לא נסגור לעולם את שערינו וגם לא את ליבנו בפני ניצולי שואה ואנשים פליטים אם הם יהודים או לא יהודים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה, זאת היא חובתינו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים. היה חשוב לי שוב לי ביותר להראות סולידריות עם הקהילה היהודית באוקראינה וגם עם הלא יהודית באוקראינה".

בתוך כך, יש לציין כי במהלך ביקור פמליית שר החוץ אלי כהן בעיר קייב נשמעו ברחבי העיר אזעקות רבות.

צילומים: שלומי אמסלם לע"מ, דוברות משרד החוץ, עמותת "יד עזר לחבר", חב"ד קייב באוקראינה.

תפריט
נגישות