ממשיכים להוקיר את חסידי אומות העולם: מירוץ האופניים על-שם ג'ינו ברטלי ייערך בשיתוף עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה 

  1. ראשי
  2. Events
  3. ממשיכים להוקיר את חסידי אומות העולם: מירוץ האופניים על-שם ג'ינו ברטלי ייערך בשיתוף עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה 

"המכון ללימודי שואה בחיפה ע"ש חדוה אייבשיץ ז"ל" של עיריית חיפה בשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר" יערכו ביום שישי, בתאריך: 9.6.2023 מירוץ אופניים עירוני על-שם רוכב האופניים וחסיד אומות העולם ג'ינו ברטלי וזאת כהוקרה על פועלו למען הצלת יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה וכחלק מפעילות המכון להטמעת זיכרון השואה.

במירוץ, אותו תוביל רשות הספורט של חיפה, ישתתפו בני נוער מבתי ספר תיכוניים, אשר יגיעו עם אופניהם לאצטדיון ע"ש "סמי עופר" בחיפה, בו יתקיים מסלול המירוץ. כמו-כן, רוכבים המעוניינים להשתתף אף הם במירוץ, מוזמנים להגיע למתחם האיצטדיון באותו היום בשעה 08:45. המשתתפים יחלו את המירוץ בשעה 09:00 ויקיפו את האצטדיון מספר פעמים.

מלבד עמותת "יד עזר לחבר" לקיום המירוץ שותפים גם מועדוני "רוטרי ישראל" ו"רוטרי מוריה", הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים). "המטה העירוני לבטיחות בדרכים", המקיים פעילות הסברתית לרכיבה בטוחה בבתי הספר בחיפה, יהיה אף הוא שותף למירוץ ויעניק חולצות למשתתפים. בסיום המירוץ, בשעה 11:00, יקבלו הרוכבים גביעים ותעודות הוקרה על השתתפותם במירוץ האופניים.

לקראת אירוע המרגש ומירוץ האופניים אמר מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג: "כל הכבוד ויישר כול לכל אלה העוסקים במלאכת המצווה בהנצחתם של חסידי אומות האולם שסייעו רבות בגבורה אמיצה ובסתר בהצלתם של יהודים רבים בתקופת השואה וזאת מתחת לידו של הצורר הנאצי. עמותת" יד עזר לחבר" המפעילה כבר למעלה מ- 3 עשורים "בית חם לניצול שואה" שמחה לקחת חלק במירוץ אופניים חשוב זה".

למי שאינו יודע ? … ג'ינו ברטלי (Gino Bartali) היה אלוף במירוץ אופני כביש וזכה במרוץ הג'ירו ד'איטליה הרב-שלבי שלוש פעמים (ב-1936, 1937 ו-1946) וכן פעמיים בטור דה פרנס (ב-1938 וב-1948). בזכות הישגיו הייחודיים זכה ברטלי לפופולריות רבה והיה גיבור לאומי נערץ.

בשנים 1943–1945, בזמן מלחמת העולם השנייה, שימש ברטלי כשליח של מחתרת "אסיזי" שפעלה באיזור טוסקנה להסתרת פליטים יהודים במנזרים, והברחתם לדרום איטליה שנשלטה בידי בעלות הברית. במסגרת אימוניו הספורטיביים, רכב ברטלי על אופניו והגיע לכל מקום מבלי לעורר חשד, תוך שהוא מנצל את המוניטין שיצא לו וסמך על כך שהמשטרה המקומית לא תעצור אותו.

ברטלי אסף צילומים של הפליטים מהמנזרים והביא אותם למעבדה באסיזי לשם שילובם בתעודות זהות מזויפות, והעביר באופן דומה את התעודות המוכנות לפליטים שבמנזרים. כל זאת, תחת עיניהן הפקוחות של המשטרה הפשיסטית והצבא הגרמני. את המסמכים החביא ברטלי בשלדת האופניים, באוכף האופניים ובספר התפילות שנשא עמו. בשנת 2013, 13 שנים לאחר מותו, הכיר "יד ושם" בברטלי כחסיד אומות העולם, בעקבות עדויות שהציל 800 יהודים, תוך ניצול מעמדו כרוכב נערץ.

צילומים: עיריית חיפה, יוסף הירש.

תפריט
נגישות