בצל משבר הקורונה והסגר השלישי צויין "יום השואה הבינלאומי" בטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. ארועים בעמותה
  3. בצל משבר הקורונה והסגר השלישי צויין "יום השואה הבינלאומי" בטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

בצל משבר הקורונה המתמשך כבר קרוב לשנה בישראל ובצילו הקשה והימים הקשים, הלא פשוטים והמאתגרים של הסגר השלישי הנמצא בעיצומו התקיים הבוקר (רביעי, 27.1.2021) ברחבת אנדרטת "יד לניצול" הנמצאת בקריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר" בשכונת הדר הכרמל חיפה הטקס המרגש והמיוחד לציון "יום השואה הבינלאומי" לזיכרם ולהנצחתם של אחינו ואחיותינו ששת המיליונים הנספים קורבנות השואה ולציון 76 שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ מיד הצורר הנאצי.

הטקס החל בהדלקת משואת הזיכרון שאותה השיאו שני ניצולי שואה ששרדו את תופת מחנה ההשמדה אושוויץ, האחד הוא ניצול השואה מפולין שלום שטמברג, בן 97, מאחרוני שורדי גטו ורשה, שם איבד את אביו ואימו ורבים מבני משפחתו שנרצחו על ידי הנאצים. שטמברג שרד בגבורה אמיצה את אושוויץ-בירקנאו, את בוכנוולד ואת דכאו.

ביחד עימו נשאה את המשואה ניצולת השואה מהונגריה הגב' יהודית הרשקוביץ, בת 93, כיום דיירת ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה המשכנת כיום קרוב ל- 100 ניצולי שואה. בטקס השנה שכאמור נערך בנוכחות מספר מצומצם של אנשים על פי התו הסגול וההוראות וההנחיות של משרד הבריאות נשאה דברים נציגת השגרירות הנוצרית הגב' יהודית סץ שאמרה: "אנחנו צריכים לזכור את ששת המיליונים שנספו אבל חייבים לדאוג ולא לשכוח את השורדים שעדיין איתנו. אם לא נעשה זאת לא עשינו שום דבר".

לאחר קריאת "אל מלא רחמים" מפי החזן חיים גרינשטיין, קדיש ופרק תהילים מפי רבה של העמותה כבוד הרב יעקב ממן, סיפר ניצול השואה מוורשה שבפולין שלום שטמברג, בן 97 את הדרך שבה הצליח לשרוד בגבורה אמיצה כשהיה נער בן 14 את התופת שעבר אל מול הצורר הנאצי, שטמברג איבד רבים מבני משפחתו בשואה ושרד 5 מחנות ריכוז בהם דכאו בוכנוולד ומחנה ההשמדה אושוויץ, שטמברג, יקיר העיר חיפה כבר שנים רבות פעיל והוא אחד ממתנדביה הוותיקים של העמותה ב"מוזיאון השואה" שלה שם הוא מספר אודות חייו בתקופת השואה לבני הנוער, שוטרים, חיילים, סטודנטים ומשלחות מחו"ל ובכלל לדורות הבאים.

לקראת סיום הטקס נשא נאום מרגש גם מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה מר שמעון סבג שאמר: "אני עומד כאן כולי נרגש במיוחד השנה, כי דווקא בעת הזו של מגפת הקורונה הקשה שפגעה בכולנו אשר גובה קורבנות רבים וגורמת לסבל עצום בחרנו לקיים את הטקס כדי להבהיר לכל העולם שאנחנו זוכרים ולא שוכחים את הזוועות של הצורר הנאצי. אנחנו זוכרים את הנספים וחשוב שנדאג לשורדים, גם בעת הזו שמגיפה הקורונה מכה בנו. החלטנו לקיים את טקס ודווקא במתכונת הזו כדי להבהיר לכל אחד ואחד באשר הוא שאנחנו לא שוכחים ולא נשכח את ששת המיליונים שנרצחו בשואה. אני רואה בקיום הטקס הזה כאן היום חובה מוסרית לזכור ולא לשכוח. אני חושב שהיום הזה הוא יום מיוחד לעם היהודי. אני עצמי פוגש יום יום, שעה שעה את השורדים, מסייע להם, אבל הם בעיקר הם אלה שמחזקים אותי ואת כל העם הזה".

עוד יש לציין מחווה יפה ומקסימה של ילדי השמרטפיה של עובדי בית החולים רמב"ם בחיפה המתקיים בבית הספר עירוני א' בניהולה של נציגת בית החולים רמב"ם הגב׳ מירב גנות, מנהלת המחלקה לקידום רווחה בקריה הרפואית רמב"ם, הגב׳ מאיה בנימין ונציגת עיריית חיפה הגב' אביבה פלדמן בהגי התגייסו הילדים ביחד עם תנועת הנוער של "השומר הצעיר" והכינו עשרות אגרות ברכה וציורים מקסימים לניצולי השואה דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה וזאת דווקא ביום כל כך חשוב זה.

כל מהלך הטקס הועבר ושודר בשידור חי וישיר ברבים מהרשתות החברתיות ושודר גם באמצעות תוכנת "זום" (ZOOM) לרבים ממדינות העולם השונות. היה מרגש ביותר !

צילומים: ג'ו לוציאנו.

תפריט
נגישות