מרגש: מירוץ האופניים ע"ש חסיד אומות העולם ג'ינו ברטלי מאיטליה נערך בשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה 

  1. ראשי
  2. Events
  3. מרגש: מירוץ האופניים ע"ש חסיד אומות העולם ג'ינו ברטלי מאיטליה נערך בשיתוף עם עמותת "יד עזר לחבר" בחיפה 

עמותת "יד עזר לחבר" בשיתוף עם "מכון השואה העירוני" ו"המכון ללימודי שואה ע"ש חדווה אייבשיץ ז"ל" בחיפה ערכו בסוף השבוע (שישי, 9.6.2023) את מירוץ האופניים ע"ש אלוף מירוצי האופניים רוכב האופניים חסיד אומות העולם האיטלקי ג'ינו ברטלי, כהוקרה על פועלו למען הצלת יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה וכחלק מפעילות המכון להטמעת זיכרון השואה.

המירוץ נערך במעמד ראש העיר חיפה הד"ר עינת קליש רותם, אורחות הכבוד באירוע מרגש וחשוב זה היו ג'ויה וסטלה ברטלי, נכדותיו של ג'ינו ברטלי, שלרגל המירוץ הגיעו במיוחד מאיטליה וידידת עמותת "יד עזר לחבר"  אורחת הכבוד שגרירת טייוואן בישראל הגב' אבי יה-פינג לי (Abby Ya-Ping Lee) המסייעת לעמותת "יד עזר לחבר", טורחת רבות ומגישה לה סיוע הומניטרי רב ב"יחידת האופנועים" של העמותה המשמשת את "מוקד החירום והמצוקה" של העמותה בעזרה וסיוע לניצולי שואה, קשישים ומשפחות מעוטי יכולת.

במירוץ האופניים נטלו חלק והשתתפו בני נוער מבתי ספר תיכוניים שונים בחיפה, אשר הגיעו עם אופניהם לרחבת האצטדיון ע"ש "סמי עופר" בחיפה בו נערך מסלול המירוץ. המירוץ הוזנק ויצא לדרך בשעה: 9:00 בבוקר והרוכבים הקיפו את האיצטדיון מספר פעמים. בתוך כך יש לציין כי מלבד עמותת "יד עזר לחבר" לקיום המירוץ שותפים גם מועדוני "רוטרי ישראל" ו"רוטרי מוריה", הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים). "המטה העירוני לבטיחות בדרכים", המקיים פעילות הסברתית לרכיבה בטוחה בבתי הספר בחיפה.

ג'ויה וסטלה ברטלי, נכדותיו של ג'ינו ברטלי, שלרגל המירוץ הגיעו במיוחד מאיטליה, סיפרו בהתרגשות על סבן ואמרו: "עבור סבא שלנו המירוץ החשוב ביותר היה המירוץ לחיים. מעבר להיותו אלוף ברכיבה על אופניים, הוא היה קודם כל "חסיד אומות עולם", סבא מיוחד שאהב את משפחתו ורצה להשאיר רק טוב, לא רק עבורנו, אלא עבור כולם".

אורחת הכבוד באירוע היתה גם הגב' אבי יה-פינג לי (Abby Ya-Ping Lee), שגרירת טאיוואן בישראל, שהשתתפה ברכיבה במירוץ, אמרה כי: "עבורי, האופניים הם דרך חיים והסיפור המרגש של אלוף הג'ירו ד'איטליה וחסיד אומות העולם, ג'ינו ברטלי, הביא אותי להשתתף במירוץ בחיפה, הן כשגרירה והן כרוכבת. המטרה העומדת מאחורי קיום המירוץ מחברת אותי לשני ערכים מרכזיים שחשובים לי באופן אישי, והם: אהבת ישראל וקדושת החיים".

למי שאינו יודע ? … ג'ינו ברטלי (Gino Bartali) היה אלוף במירוץ אופני כביש וזכה במירוץ הג'ירו ד'איטליה הרב-שלבי שלוש פעמים (ב-1936, 1937 ו-1946) וכן פעמיים בטור דה פרנס (ב-1938 וב-1948). בזכות הישגיו הייחודיים זכה ברטלי לפופולריות רבה והיה גיבור לאומי נערץ. בשנים 1943–1945, בזמן מלחמת העולם השנייה, שימש ברטלי כשליח של מחתרת "אסיזי" שפעלה באיזור טוסקנה להסתרת פליטים יהודים במנזרים, והברחתם לדרום איטליה שנשלטה בידי בעלות הברית. במסגרת אימוניו הספורטיביים, רכב ברטלי על אופניו והגיע לכל מקום מבלי לעורר חשד, תוך שהוא מנצל את המוניטין שיצא לו וסמך על כך שהמשטרה המקומית לא תעצור אותו.

ברטלי אסף צילומים של הפליטים מהמנזרים והביא אותם למעבדה באסיזי לשם שילובם בתעודות זהות מזויפות, והעביר באופן דומה את התעודות המוכנות לפליטים שבמנזרים. כל זאת, תחת עיניהן הפקוחות של המשטרה הפשיסטית והצבא הגרמני. את המסמכים החביא ברטלי בשלדת האופניים, באוכף האופניים ובספר התפילות שנשא עמו. בשנת 2013, 13 שנים לאחר מותו, הכיר "יד ושם" בברטלי כחסיד אומות העולם, בעקבות עדויות שהציל 800 יהודים, תוך ניצול מעמדו כרוכב נערץ. בשנת 2013, 13 שנים לאחר מותו, הכיר "יד ושם" בברטלי והוענק לו התואר המכובד של "חסיד אומות עולם", בעקבות עדויות שהציל 800 יהודים, תוך ניצול מעמדו כרוכב נערץ.

במהלך מירוץ אופניים מרגש זה אמר מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג: "כל הכבוד ויישר כוח לכל אלה העוסקים במלאכת המצווה בהנצחתם של חסידי אומות האולם שסייעו רבות בגבורה אמיצה ובסתר בהצלתם של יהודים רבים בתקופת השואה וזאת מתחת לידו של הצורר הנאצי. עמותת" יד עזר לחבר" המפעילה כבר למעלה מ- 3 עשורים "בית חם לניצול שואה" שמחה לקחת חלק במירוץ אופניים חשוב זה. תודה ענקית לשגרירת טייוואן בישראל הגב' אבי יה-פינג לי (Abby Ya-Ping Lee) על כי נטלה חלק באירוע זה והיתה אורחת הכבוד שלנו ותודה ענקית למר מומי אלמוג מנהל מכון השואה העירוני בחיפה, על אירגון אירוע למופת".

בסיום המירוץ העניק לרוכבי האופניים מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג תעודות הוקרה, גביעים ומדליות על השתתפותם.

צילומים: ראובן כהן

תפריט
נגישות