בצל המלחמה: "יום השואה הבינלאומי 2024" בסימן אירועי ה-7 באוקטובר צויין בטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

  1. ראשי
  2. Events
  3. בצל המלחמה: "יום השואה הבינלאומי 2024" בסימן אירועי ה-7 באוקטובר צויין בטקס מרגש ומיוחד בעמותת "יד עזר לחבר" בחיפה

"יום השואה הבינלאומי 2024" יחול ויצוין בסוף החודש (שבת, 27.1.2024) ברבים ממדינות העולם, גם עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג ציינה היום (חמישי, 25.1.2024) את יום שואה בינלאומי חשוב זה באירוע ובטקס מיוחד ב"מוזיאון השואה" שבמתחם קריית החסד של העמותה בחיפה.

"יום השואה הבינלאומי" מצויין מידיי שנה ב-27 בינואר (שחל השנה בשבת) זהו היום בו שוחרר בשנת 1945 מחנה ההשמדה אושוויץ מידי הנאצים. עמותת "יד עזר לחבר" היא אחת מהיחידות בארץ המציינות מידיי שנה בשנה את יום זה בטקס מרגש, מיוחד ויצא דופן לזיכרם של אחינו ואחיותינו ששת המיליונים קורבנות השואה שנרצחו וניספו ע"י הנאצים ועוזריהם. טקס זה סוקר על ידי התקשורת הזרה ברבים ממדינות העולם.

השנה, האירוע והטקס אותו יזמה והפיקה עמותת "יד עזר לחבר" התקיים בסימן הטרגדיה הנוראית שפקדה את מדינת ישראל עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" לפני למעלה מ-3 חודשים באותה שבת שחורה ב-7.10.2023. הטקס נערך במעמד ניצולי שואה רבים, דיירי ה"בית החם של ניצולי השואה" של העמותה, שגרירים, קונסולים רבים ונציגים של המדינות השונות בהם שגרירת שבדיה, הקונסול הכללי של רומניה בחיפה מר אדריאן בריקוביאנו, מזכירת שגרירות שבדיה אגנס פלאדין, שגרירת צ'כיה, נציגת שגרירות אוסטריה, אחראית תחום ניצולי השואה מהולנד, קונסול כבוד של איטליה בחיפה והצפון מר קרלוס גרוס, קונסול רוסיה בחיפה אלכסנדר בודייב, קונסול כללי של קזחסטן וקפריסין מר דניאר בייבקוב, הרפובליקה הדומיניקנית, נציגת טאיוואן הגב' טינה לין ועוד.

כמו – כן נטלו חלק והשתתפו באירוע אישי ציבור בהם יעקב בורובסקי המתמודד לראשות עיריית חיפה ומתנדב העמותה, איש העסקים יעקב פיינגולד, סגן ראש העיר חיפה לשעבר שי אבוחצירה ויחידות צה"ל, משטרת ישראל, כוחות ביטחון שונים, תלמידי בתי הספר ועוד.

נוסיף ונציין כי בטקס נטלו חלק גם ניצולי שואה רבים שחולצו תחת אש כבדה בדרכים לא דרכים במבצעים מורכבים ומסובכים, ללא לאות ועם המון הקרבה וחירוף נפש ע"י חברי המשלחת ההומניטרית של העמותה במלחמת אוקראינה לפני כשנתיים. כיום מתגוררים ניצולי שואה אלה בשקט ובשלווה כדיירים מן המניין ב'בית החם' של העמותה בקריית החסד שלה הפרוסה על פני 3 רחובות בשכונת הדר, שבחיפה.

בתחילת הטקס הודלק נר התמיד לזכר ששת המליונים הניספים ע"י הגב' יהודית הרשקוביץ בת ה-95 ניצולות השואה מהונגריה ודיירת ה"בית החם של ניצולי השואה". לאחר – מכן החזן חיים גרינשטיין נשא תפילת "אל מלא רחמים" ורבה של העמותה כבוד הרב יעקב ממן אמר "קדיש" לזיכרם של החיילים שנפלו במלחמה ולזיכרם ששת המיליונים קורבנות השואה.

עוד באירוע, בשירה להקת הילדים של ביה"ס "יזרעאליה" ובקטע תיאטרלי מרגש המחבר בין השואה של אז והשואה הרצחנית של החמאס הופיע מתנדב העמותה המסור והוותיק גיל דנינו והזמר גדעון לייבוביץ התכבד בשירת "התקווה" ביחד עם כל הנוכחים, הקפטנים של שחקני קבוצות הנערים של מועדון הכדורגל מכבי חיפה נשאו דברים מרגשים אודות תקופת השואה, את הטקס הנחה בחן רב ובטוב טעם העיתונאי ואיש "חדשות 12" גלעד שלמור.

במהלך האירוע נשא נאום מרגש מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג ואמר: "לצערנו, השנה מתווסף ליום החשוב הזה מימד נוסף של כאב גדול ועצום. הקריאה "לעולם לא עוד" מהדהדת בתור יסוד קיומנו כאן, על האדמה הזאת של מדינת ישראל, מאחדת אותנו בגורל משותף בל יימחה. גם ב-7 באוקטובר קמו עלינו לכלותינו, ורצו רק להשמיד אותנו, הנה אנחנו עדיין כאן, כואבים, עצובים, מתגעגעים, אבל עדיין עומדים זקופים ובגאון, וממשיכים לומר לא עוד. לא עוד.

ניצולי השואה מהווים עבורנו מקור השראה בלתי פוסק הודות לרוח הגבורה, הנחישות וכוח הרצון העילאי שלהם. עמותת "יד עזר לחבר" מפעילה כבר למעלה מ-3 עשורים "בית חם לניצולי השואה" ופועלת מתוך מחויבות עמוקה לעזור לניצולי השואה החיים בקרבנו ולהיטיב איתם ככל האפשר. בימים אלה מדינת ישראל חווה את אחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה שלה והדמיון בין פעולות הנאצים לפעולות הטרור בשבעה באוקטובר הוא מצמרר, לא אנושי ובלתי נתפס. שוב אציין כי ההבטחה של "לעולם לא עוד" הופרה בשבעה באוקטובר על אף כל הטרגדיות – אנחנו כאן כדי להישאר. לצערנו הרב, עם ישראל מצוי באחד מרגעיו הקשים, נלחם על זכותו לחיים ולביטחון, לשקט ולשלווה. כבר למעלה מ-3 חודשים, מאה ואחת עשרה ימים שכולנו, נושאים את תמונות החטופים על לוח ליבנו, ועימן תמונות נוספות שמלוות אותנו ועומדות לנגד עינינו, יום-יום, שעה-שעה של משפחות חטופים.

אחיי ואחיותיי היקרים, אנחנו מחויבים להחזיר הביתה כל אחת ואחד מהחטופים ואני בטוח ואין לי צל של ספק כי מדינת ישראל פועלת בכל דרך לשיחרורם המהיר של החטופים והבאתם בשלום ובבריאות טובה, הביתה. החטופים בלב של כולנו – כל דקה, כל שניה, ובכל רגע ורגע. המלחמה הזאת היא מלחמה על הבית. היא חייבת להסתיים במיגור התוקפנות והרשע של הנאצים החדשים. מי שתקף אנס ורצח הביא על עצמו במו ידיו חורבן חסר תקדים. הכוונה להשמיד אותנו לא השתנתה והשנאה היא אותה שנאה. היום בניגוד לעבר יש לנו מדינה משלנו וצבא משלנו. החזרנו לעם ישראל את כוח המגן שאבד לו במהלך הדורות. השנה הענקנו לאירוע היבט נוסף בעקבות הימים הקשים והלא פשוטים הממשיכים לעבור על כולנו בעקבות המלחמה הקשה וירי הטילים על ישראל וזאת כבר למעלה מ-100 ימים. זהו הזמן וזהו גם הרגע להצדיע לניצולי השואה ששרדו את הנורא מכל, ניצולי השואה הם הגיבורים האמיתיים של כולנו ובזכותם אנו חיים כאן היום, ניצולי השואה הם האור המאיר את האנושות כשהעולם חשוך".

לאחרונה, בעקבות החלטת הוועד המנהל של עמותת "יד עזר לחבר" הוחלט כי השנה, במהלך האירוע יוענק "מגן הצדק החברתי" מטעם ניצולי השואה לאדם שתרומתו המבורכת סייעה רבות לניצולי השואה של העמותה ולטובת אוכלוסיית ניצולי השואה במדינת ישראל, אלה הם אנשים טובים באמצע הדרך שפתחו את ליבם ובזכותם תנאי חייהם של מספר רב של ניצולי שואה שופרו לעין ארוך.

בתוך כך, יש לציין כי במהלך האירוע הוענק "מגן הצדק החברתי" של עמותת "יד עזר לחבר" למאמן נבחרת ישראל בכדורגל לשעבר שלמה שרף שתרומתו המבורכת, במעורבותו בהתנדבותו הרבה ובסיועם של בני משפחתו ורבים מחבריו נרכש בסכום של מאות אלפי שקלים אמבולנס חדש לשינוע ניצולי שואה וקשישים ללא עלות, שהושק ממש לפני שבועיים ימים הנקרא על שמה של נכדתו האהובה מאי נעים – שרף ז"ל שנקטפה בדמי ימיה בעודה בת 24, בהתקפה הטרור הרצחנית והאכזרית של ארגון החמאס באותה שבת שחורה של ה-7 לאוקטובר במסיבה בקיבוץ רעים שבדרום.

צילומים: יוסף (ג'ו) הירש.

 

תפריט
נגישות