מרגש בצל המלחמה: מתנדבי צוות האמבולנס החדש של עמותת "יד עזר לחבר" נותנים ומעבירים שיעורי עזרה ראשונה לתלמידי בתי הספר בחיפה

  1. ראשי
  2. Events
  3. מרגש בצל המלחמה: מתנדבי צוות האמבולנס החדש של עמותת "יד עזר לחבר" נותנים ומעבירים שיעורי עזרה ראשונה לתלמידי בתי הספר בחיפה

עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה החלה לאחרונה לתת ולהעביר הדרכות חוויתיות של שיעורי עזרה ראשונה לתלמידי ולמורים בבתי ספר שונים ברחבי העיר חיפה. במהלך השבוע (שישי, 2.2.2024) הגיעו מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" ביחד עם האמבולנס החדש של העמותה הנקרא על שמה של מאי נעים-שרף ז"ל אל בית הספר היסודי "הבונים" בו לומדים תלמידי כיתות א' עד ו', שבשכונת נווה שאנן, בחיפה.

האמבולנס החדש של עמותת "יד עזר לחבר" שהושק לראשונה וחנוכתו נערכה ממש לפני כחודש ימים (שלישי, 9.1.2024) נקרא על שמה של מאי נעים-שרף ז"ל, נכדתו האהובה, בת ה-24, של מאמן נבחרת ישראל לשעבר בכדורגל שלמה שרף, שנקטפה ונרצחה בדמי ימיה בהתקפת הרצחנית והאכזרית של ארגון הטירור החמאס עם פרוץ המלחמה באותה שבת שחורה של ה-7 לאוקטובר במסיבת "נובה", מאי ז"ל נמצאה מחובקת ביחד עם חבר ילדותה לוטן אביר ז"ל, בן ה-24, ללא רוח חיים ורבים מחבריה בתוך מיגונית סמוך לקיבוץ רעים שבדרום.

מתנדבי העמותה בהם חובשים, פראמדיקים וגם רופאים מעבירים לתלמידי ומורי בתי הספר הדרכה בסיסית ותמציתית ועושים זאת בצורה חוויתית המיועדת להקנות לתלמידים והן למורים מיומנויות עיקריות לתגובה מיידית במצבים מסכני חיים. ההדרכה ושיעורי העזרה ראשונה ניתנים לבתי הספר והתלמידים בשיטחו של חצר בית הספר, אליו מגיע האמבולס ומתנדבי העמותה העושים זאת ללא עלות. האמבולנס החדש מיועד לשינוע והעברת חולים חינם, בהם ניצולי שואה, קשישים ומשפחות מעוטי יכולת שאין ידם משגת לשלם עבור אמבולנס. במהלך השיעורים וההדרכות המועברים על ידי מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" הם לומדים בין היתר על אנטומיית גוף האדם, כיצד לזהות מחלות ופציעות ואת דרכי הטיפול על מנת להציל חיים ברגע הראשון בהגשת עזרה ראשונה ומהירה. לרוב, נפתחת ההדרכה ושיעור העזרה הראשונה לתלמידים בתצוגת תכלית של האמבולנס החדש ע"י חובש ופראמדיק עמותת "יד עזר לחבר".

מרכיב עיקרי בתחום רפואת החירום הוא מהירות התגובה למצב מסכן החיים וביצוע פעולות בסיסיות להצלת חיים. הנתונים מאירועים מסכני חיים בעולם מראים שאחוזי ההישרדות עולים בצורה משמעותית כאשר זיהוי המצב מסכן החיים וביצוע הפעולות הראשוניות מצילות החיים מתבצעים דווקא על ידי אזרחים, עוברי אורח, נוער וילדים בקרבת האירוע, בדקות הראשונות של האירוע. הדרכתם של התלמידים מגדילה באופן משמעותי את מספר האזרחים שיוכלו לסייע בפעולות ראשונות עד להגעת צוותי החירום מקצועיים של כוחות ההצלה. בתוך כך יש לציין כי ממשלת ישראל חוקקה כבר בשנת 2001, את חוק לימודי עזרה ראשונה, שבמסגרתו נקבע כי לתלמידים יוקנה ידע עיוני ומעשי בשיעורי עזרה ראשונה.

השיעורים והדרכות העזרה הראשונה מועברים בבתי הספר לתלמידים והן למורים על ידי חובשי ומתנדבי עמותת "יד עזר לחבר" בתחומי התמודדות בזמן חירום, והצלת חיי אדם, כאשר השיעורים מועברים בהדרכה פרונטלית וילוו בהדרכה מעשית בהם הישרדות בדום לב, איך לבצע החייאה בסיסית במבוגר ואיך לגשת בכלל לאדם במצוקה, בילד ובתינוק, טיפול בצורה הנכונה בחנק מגוף זר וסילוקו, מצבי חירום רפואיים שכיחים בבית ובסביבתו, הכרתו ושימושו של הדפיברילטור הנמצא כיום בכל בית ספר בישראל, מטרת הדפיברילטור היא להחזיר את קצב הפעילות התקין של הלב כשנכון להיום, הוא משמש כמכשיר ההחייאה האוטומטי היחיד שיכול להציל חיים במקרה של דום לב או התקף לב, חבישות, קיבועים, עצירת דימומים, ממה נובעים שטפי דם וכיצד לטפל בהם איך חובשים אדם בצורה נכונה ועצירת דימומים במקרה הצורך ועוד, כאשר כל התירגולים מבוצעים על בובות הדגמה וסימולציה.

מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג: "תחילה,ב ברצוני לברך בברכת כל הכבוד ויישר כוח את כל אחד ואחת מהתלמידות והתלמידים וגם המורים בבתי הספר בחיפה הלומדים את ההדרכות של שיעורי העזרה ראשונה באמצעות האמבולנס החדש של עמותת "יד עזר לחבר", החובשים והפראמדיקים מתדבי העמותה. מאחל לכולכם המון בהצלחה, כולי תקווה גם שאת הידע הזה שאותו לומדים התלמידים והמורים ישמרו אצלהם ולא יצטרכו להשתמש בו בעתיד, אלא ללידות ושמחות בלבד. כל הכבוד על המסירות, החיבור לחברה והעזרה הגדולה לזולת ולקהילה, הם ערכים הנמצאים בעמותת "יד עזר לחבר" כבר למעלה מ-3 עשורים, מקום של שמירה על ערכי האדם. שמחנו על השותפות בקהילה של עמותת "יד עזר לחבר" עם בתי הספר השונים ברחבי העיר חיפה וזאת על מנת הרחבת כמות מגישי ונותני עזרה ראשונה וחובשים לטובת העיר חיפה ובכלל במדינת ישראל.

ישנה מחשבה כי שיעורי עזרה ראשונה במספר שעות אינו מביא איתו ידע נרחב וקריטי, אך בשעות ספורות אלה לומדים התלמידים דברים חשובים מאין כמותם כשלמעשה מצילים חיים מיידית עד להגעתו של צוות החירום לאותו אדם. לכן, הענקת סיוע של עזרה ראשוני קריטי לפצועים וחולים בכל מיני מצבים שונים בו אנו נתקלים בחיי היום יום שלנו.

עוד הוסיף נרגשות סבג בדבריו ואמר: "לדוגמא, במקרה של אדם הלוקה בדום לב או התקפת לב, כל שנייה היא חשובה ביותר וכל דקה היא משמעותית וקריטית, 4 הדקות הראשונות הן הקריטיות ביותר. אם תתבצע החייאה איכותית, הכוללת שימוש במכשיר החייאה, בתוך ארבע הדקות הראשונות, הדבר מסוגל להגביר את סיכויי המטופל להישרדות בעשרות אחוזים וזה נתון שכל אדם, מבוגר, נער או ילד חייבים להכיר וגם לדעת. החייאה בסיסית המשלבת שימוש בדפיברילטור יכולה להציל חיים וכל אדם מסוגל לעשות אותה וכבר היו מקרים רבים בהם בני נוער וילדים הצילו את חייהם של ילדים ומבוגרים במקרים שונים עד להגעת ניידת נט"ן שפינתה את הנער או המבוגר לבית החולים כשהוא כבר עם דופק ובהכרה וכל זאת בזכות הידע שיש לילדים בהצלת חיי אדם.

חשוב לי מאוד שכמה שיותר אנשים מבוגרים, בני נוער וילדים ילמדו ויעברו הדרכות ושיעורי עזרה ראשונה אותם אנו נותנים ומעבירים להם , כולי תקווה כי נרחיב ממש בקרוב את היקפם של שיעורי העזרה והדרכות הצלת החיים שלנו באמצעותו של האמבולנס החדש ומתנדבי העמותה העושים עבודת קודש, לטובת הציבור הרחב".

צילומים: מתנדבי עמותת "יד עזר לחבר", יוסף הירש, מיכה בריקמן, מאור קורקוס.

תפריט
נגישות