"יום המעשים הטובים הבינלאומי 2024": מרגש בצל המלחמה ניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" ציירו וקישטו מטריות ומניפות טאייוואניות

  1. ראשי
  2. Events
  3. "יום המעשים הטובים הבינלאומי 2024": מרגש בצל המלחמה ניצולי השואה של עמותת "יד עזר לחבר" ציירו וקישטו מטריות ומניפות טאייוואניות

בצל המלחמה ב"יום המעשים הטובים הבינלאומי 2024" (שלישי, 19.3.2024) ובשבוע שעבר (שלישי, 12.3.2024) אירחה עמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה את נציגי שגרירות טייוואן בישראל לפעילות משולבת, מקסימה ומרהיבה של סדנת אמן, סדנאות DIY (עשה זאת בעצמך) וכל זאת בשיתוף פעולה בין עמותת "יד עזר לחבר" לבין משרד הכלכלה והסחר של טאייוואן (טאיפיי) בתל אביב. לסדנת ה- DIY (עשה זאת בעצמך) הגיעו קבוצה גדולה של ניצולות שואה הן דיירות "הבית החם של ניצולי השואה" של העמותה, ניצולי שואה אלה נושקים לגיל 80, 90, 100 וגם למעלה מזה שנהנו מסדנאות ייחודיות שבמהלכן ציירו וקישטו ניצולי השואה מוטיבים פרחוניים על מטריות טייוואניות ומניפות מסורתיות.

כמו – כן בסדנאות למדו ניצולי השואה על המוטיבים שאפשר בדרך כלל למצוא על מטריות טייוואניות מקוריות ומה הם הצבעים בהם משתמשים, בתרבות ובמסורת של ה"האקה" בטאייוואן מיושמים אלמנטים פרחוניים באסתטיקה שלהם. פריחת עץ בשם "טונג", שאותו אנשי ה"האקה" בטאייוואן מוקירים. בעבר אותם עצים היו משאב חשוב בכלכלתה של קבוצת ה"האקה", ולכן אנשיה עדיין מכירים תודה לעץ המבורך ומקיימים פסטיבל שלם סביב פריחתו. פרחי טונג גם הפכו למרכיב מרכזי באסתטיקת החיים שלהם.

בתוך כך, נציין כי את 2 הסדנאות לניצולי השואה הנחתה הגב' אביגיל אוחנה, היא אמנית ירושלמית ותלמידת תואר שני בחוג לתולדות האמנות של האוניברסיטה העברית. בתחום היצירה עוסקת בנושאים של תרבות, מורשת, חברה ומסורת, לצד עשייה חברתית והובלת תהליכים קהילתיים, נוסיף כי את סדנאות המטריות הטאיוואניות והמניפות מפעילה נציגות טאיוואן בישראל ובשיתוף פעולה מלא ומבורך איתם מעבירה אוחנה את התוכן האמנותי. המטריות הטאיוואניות מסמלות שלמות בשל צורתן העגולה ובטאיוואן נהוג לתת זוג מטריות כמתנה בין ידידים כסמל לחברות, אהבה ושלום.

בתחילת סדנאות היצירה כל ניצולות השואה שנטלה בה חלק קיבלה מטריית נייר ריקה ומניפה שעליה יכלו לצייר מוטיבים פרחוניים שעליהם למדו במהלך הסדנאות, מוטיבים שאפשר בדרך כלל למצוא על מטריות טייוואניות מקוריות ומה הם הצבעים בהם משתמשים.

כשמדברים בעמותת "יד עזר לחבר" שבחיפה בראשותו של מייסד ומנכ"ל העמותה שמעון סבג על כל מיניי סוגי עבודות יצירה ואומנות הם לא חושבים על ילדים וצעירים, אלא דווקא על ניצולי שואה וקשישים. הבוקר, ב"יום נמעשים הטובים הבינלאומי 2024" באמצעות עבודות היצירה עם המטריות הטאייוואניות והמניפות משפרים ניצולי השואה את המוטוריקה בכך שהם מפעילים את תיפקודי היד, כף היד והפעלתם של כל האצבעות.

בסדנאות רוחשים הקשישים גם דיוק ותשומת לב, דברים אלה עוזרים לקשישים גם בחיי היומיום הרגילים שלהם שלהם בפעולות שיגרתיות רבות ומגוונות בכל מהלך היום עם זה בחיתוך סלט בביתם, קשירת שרוכי נעליים, כיפתור כפתורים בבגדיהם ועוד.

כמו כן כל פעולת ביצוע צביעת וקישוט המטריות מכבר להפגת השיעמום מביאה לניצולי השואה הרגשה רגועה שחרור מלחצים שונים והחשוב מכל הנאה מרובה. כמו-כן ניצולה השואה יוצרים קשרים ביניהם שבכך הם מרוויחים פעילות נעימה ומרגיעה גם כשהם נמצאים לידם של אנשים באווירה חברתית מצויינת וטובה.

במהלך הסדנא אמרה הגב' אביגיל אוחנה: "התרגשתי מאוד להגיע להגיע אליכם אל עמותת "יד עזר לחבר" המפעילה בחיפה "בית חם לניצולי שואה" ל-80 ניצולי שואה כבר למעלה מ-3 עשורים, שמחתי להנחות את סדנאות המטריות הטאייוואניות והמניפות, זה חימם לי את הלב מאוד, ראיתי את העשייה החשובה, של העמותה, סיירתי גם ב"מוזיאון השואה" של העמותה בו ציורים רבים של ניצולי שואה שציירו מהזיכרון אודות תקופת הישרדותם בגבורה בתקופת השואה, הכרתי הרבה אנשים מקסימים, החשוב מכל שניצולות השואה סיפרו לי איך הן נהנו מעבודות היצירה שלהן בקישוט ובציור על המטריות הטאייוואניות והמניפות וזהו עבורי עולם ומלואו".

עוד במהלך הסדנא הבוקר, ב"יום המעשים הטובים 2024" (שלישי, 19.3.2024), הודה מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג, לכל צוות שגרירות טאייואן בישראל ואמר בהתרגשות רבה: "תודה ענקית מקרב לב לכל צוות שגרירות טאייוואן בישראל שהגיעו לכאן היום לשמח את ניצולי השואה, תודה ענקית לשגרירת טאייוואן בישראל וידידת עמותת "יד עזר לחבר" הגב' אבי יה-פינג לי (Abby Ya-Ping Lee) שהיא מלאכית בלבן.

אני נפעם כל פעם מחדש לנוכח המסירות העצומה שלה וההתגייסות המלאה שלה לפעילות שלנו בסיוע לניצולי שואה. שגרירת טאייוואן טורחת רבות ומגישה לנו סיוע הומניטרי רב ב"יחידת האופנועים" של העמותה המשמשת את "מוקד החירום והמצוקה" של העמותה במהלך כל ימות השבוע 24/7 ובכל שעות היום בעזרה וסיוע לניצולי שואה, קשישים ומשפחות מעוטי יכולת. תודה ענקית גם לגב' טינה לי סי לין עוזרת השגרירה על כל העזרה והסיוע והטיפול החם והמסור לניצולי השואה שלנו".

עוד אמר סבג בדבריו: "בחודש אפריל 2023 חתמה עמותת "יד עזר לחבר" על מזכר הבנות (MOU) עם משרד הכלכלה והתרבות של טאיוואן לשיתוף פעולה בתחום ההומניטרי ובהשקתם של אופנועים חדשים המשמשים שמשו את "מוקד החירום והמצוקה" של העמותה בעזרה וסיוע לניצולי שואה, קשישים ומשפחות מעוטי יכולת.

לטאיוואן וישראל ישנם הרבה מאוד דברים וערכים משותפים, החמלה והסיוע למשפחות מעוטי יכולת ולנזקקים הינם ערכים המושרשים עמוקות בתרבות בטאייוואן. לשגרירת טאייוואן יש אוזן קשבת כשמדובר בניצולי שואה ובכלל בעזרה לזולת ולקהילה. והיא אף היגעה ביחד עם הצוות שלה אל מרכז המזון הלוגיסטי והראשי בחיפה של העמותה וזאת על מנת לארוז חבילות מזון לניצולי שואה, קשישים ומשפחות מעוטי יכולת בראש השנה האחרון ובטוחני שגם יגיעו שוב ויעשו זאת גם לקראת חג הפסח שיגיע אלינו בחודש הבא הוא חודש אפריל הקרוב.

אין לי ביטוי גדול יותר של שלום ואחווה מאשר יחידות התנדבותיות משותפות לעזרה וסיוע הומניטרי הדדי. שגרירת טאייוואן היא חלק מאיתנו ואנו שמחים על הושטת היד שלך למען ניצולי השואה והחלשים בחברה.

עוד במהלך סדנאות היצירה העניקה ניצולת השואה מרומניה הגב' מניה הרמן למנחת סדנאות היצירה הגב' אביגיל אוחנה את ספר הציורים שלה המספר אודות קורות חייה והישרדותה בגבורה בתקופת השואה. היה מרגש ביותר !

לאור הצלחתה הרבה ובעקבות הנאתם הרבה של ניצולי השואה של שהשתתפו בסדנת המטריות הטאייוואניות והמניפות ביקש מייסד ומנכ"ל עמותת "יד עזר לחבר" שמעון סבג מנציגי שגרירות טאייוואן בישראל לערוך ולקיים סדנת יצירה נוספת שוב, ואלה הבטיחו להגיע שוב עם סדנת יצירה נוספת מרשימה בימים הקרובים.

גלריית צילומים נרחבת: עמותת "יד עזר לחבר"

תפריט
נגישות